Nieuws8 mei '13 11:23Aangepast op 8 mei '13 18:28

Scholen huren bureaus is om leerlingen te onderwijzen

Auteur: Fleur de Bruijn

Voor het eerst huren scholen voor voortgezet onderwijs op grote schaal zelf bureaus in die de bijspijkercursussen aanbieden. Zeker 160 scholen doen dat. Leerlingen worden op hun eigen school, tijdens reguliere lesuren, klaargestoomd voor de examens.

Dat meldt dagblad Trouw woensdag. Steeds vaker zijn het scholen die de trainingen inkopen, in plaats van ouders en leerlingen. Marktleider Lyceo (15.000 leerlingen) geeft dit jaar op 100 scholen examentrainingen. Vorig jaar waren dat er nog 60. Dit jaar was er zoveel animo dat het bedrijf de inschrijvingen vroegtijdig moest stopzetten.

On-Nederlands
"Het goede nieuws is: leerlingen willen kennelijk het beste uit zichzelf halen. Het is bijna een beetje on-Nederlands, de beste willen zijn, zo hoog mogelijk willen scoren", legt Sjoerd Slagter, voorzitter van de koepelorganisatie voor het voortgezet onderwijs (VO-raad), uit. "Maar de noodzaak om goed te presteren, voor leerlingen en ook scholen, neemt toe”,

Dat komt, zegt Slagter, omdat vervolgopleidingen steeds strenger selecteren en omdat het belang van een diploma steeds groter wordt.

Een kunstje
Slagter ziet ook risico’s in deze trend. “Het risico is dat je leert hoe je een examen moet maken, dat je dus een kunstje leert. Je haalt natuurlijk ook niet in twee weken in wat je in vijf jaar aan opleiding hoort te krijgen.”

Sommige scholen stellen de trainingen verplicht voor alle leerlingen en nemen daarvoor de kosten op zich. Op andere scholen doen alleen leerlingen mee die onvoldoende staan, of kunnen leerlingen vrijwillig intekenen.

Waarom zetten scholen geen leraren in?
Tweede Kamerlid Paul van Meenen voor D66 vindt het belangrijk dat in de eerste plaats de scholen verantwoordelijk blijven voor de leeringen. "Het is goed dat de scholen de leerlingen graag goed willen voorbereiden. Die bureau's bestaan natuurlijk al veel langer en het is zie het op zich als een goede ontwikkeling dat die worden ingezet. Maar ik snap ook niet helemaal waarom de scholen het niet zelf doen."

"Waarom zetten deze scholen niet een leraar in, in plaats van zo'n bureau", vervolgt Van Meenen. "De leerlingen hebben naar het examen toe geen les meer en daarom zijn de leraren vrij om de leerlingen te helpen."

Bram Masselink, initiatiefnemer van bureau Lyceo, zegt op zijn beurt dat een bureau geen vervanging is voor een docent. "Docenten zijn absoluut beter in kennisoverdracht dan wij. Maar wat wij doen is in een korte tijd vrij intensief begeleiden. Wij leren de leerlingen geen nieuwe stof, het gaat met name om het oefenen en het bekend worden met de examens."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen