BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Nationaal strategisch belang van Nederland ligt in Texas

  • Reinout van Wagtendonk
dinsdag 11 maart 2014, 7:05 Update: vrijdag 13 januari 2017, 18:06
Correspondent Reinout van Wagtendonk zocht de Hollandse vertegenwoordigers op de beurs op.

Nederland noemt de aanwezigheid op het South By Southwest festival van 'nationaal strategisch belang'. Met een Dutch Base in Austin, Texas, is Nederland deze week dan ook zwaar vertegenwoordigd op deze jaarlijkse beurs voor creatieve innovatie.

Eén Nederlands bedrijf tekent voor maar liefst 88 deelnemende personeelsleden aan SXSW. Het gaat om Tam Tam, een digital agency in Delft en Amsterdam. Achtentachtig vliegtickets naar Austin, de toegangsbadges voor de conferentie, de hotelkosten etc. allemaal bij elkaar opgeteld komen uit op een enorme investering voor een conferentie van vijf dagen.

Maar Paul Manuel, een van de directeuren, vindt het goed besteed: “We hebben er goed over nagedacht. We vinden het passen in onze strategie. We willen het beste internetbureau in Nederland zijn en om dat te doen moet je investeren in je kunde, je kennis en vooral heel erg in je mensen."

Nieuwe energie
“SXSW in Austin is op dit moment dé plek waar digital is. Door met zo’n grote groep te komen pak je meer op en is iedereen geladen met nieuwe energie en weirdo inzichten die er drie dagen geleden nog niet waren.”

Jeroen van Erp is een van de directeuren van het multidisciplinair ontwerpbureau Fabrique uit Delft, Amsterdam en Rotterdam. Als lid van het Topteam Creatieve Industrie is hij deze week in Austin een soort Nederland-ambassadeur. Van Erp is er blij mee dat Nederland het South By Southwest van nationaal strategisch belang noemt.

Groot succes
“Daarmee komt het goed onder de aandacht,” zegt hij. “De Nederlandse creatieve industrie is ‘topsector’ geworden omdat we er ook internationaal goed in zijn. Wij kijken met een andere mentaliteit dan de Amerikanen tegen innovatie aan. Maar het is een complementerende mentaliteit, waardoor onze start-ups die we naar SXSW brengen hier hartstikke veel succes hebben. Daar ben ik trots op.”

De Nederlandse creatieve gemeenschap heeft deze week in Bar 96 aan Rainey Street in Austin een Dutch Base gevestigd. Rosalie Urselmann van het bureau Voyedge voor studie- en innovatiereizen organiseerde dit jaar voor het eerst voor een Nederlandse delegatie een trip naar SXSW. Ook zij heeft wel wat met het stempel 'van nationaal strategisch belang' voor deze internationale innovatiebeurs. Maar: “Uiteindelijk staat of valt het natuurlijk wel met de start-ups en bedrijven die hier hun eigen ding moeten doen."

Afspraken
“Zo’n Dutch Base maakt het voor bedrijven wel makkelijker om te komen. Maar je moet er wel zelf voor zorgen dat je in pitch-sessies komt of als SXSW-spreker wordt aangenomen. Je moet je eigen afspraken met andere deelnemers goed van tevoren maken. Dan is het een heel waardevolle beurs. Een goede voorbereiding is essentieel. Je moet hier niet naartoe komen en denken dat je dan pas alles in een paar dagen nog wel kan regelen.”

FestivalNederlandSouth by Southwest
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play