Nieuws11 mrt '14 07:05Aangepast op 13 jan '17 18:06

Nationaal strategisch belang van Nederland ligt in Texas

Auteur: Reinout van Wagtendonk

Nederland noemt de aanwezigheid op het South By Southwest festival van 'nationaal strategisch belang'. Met een Dutch Base in Austin, Texas, is Nederland deze week dan ook zwaar vertegenwoordigd op deze jaarlijkse beurs voor creatieve innovatie.

Eén Nederlands bedrijf tekent voor maar liefst 88 deelnemende personeelsleden aan SXSW. Het gaat om Tam Tam, een digital agency in Delft en Amsterdam. Achtentachtig vliegtickets naar Austin, de toegangsbadges voor de conferentie, de hotelkosten etc. allemaal bij elkaar opgeteld komen uit op een enorme investering voor een conferentie van vijf dagen.

Maar Paul Manuel, een van de directeuren, vindt het goed besteed: “We hebben er goed over nagedacht. We vinden het passen in onze strategie. We willen het beste internetbureau in Nederland zijn en om dat te doen moet je investeren in je kunde, je kennis en vooral heel erg in je mensen."

Nieuwe energie
“SXSW in Austin is op dit moment dé plek waar digital is. Door met zo’n grote groep te komen pak je meer op en is iedereen geladen met nieuwe energie en weirdo inzichten die er drie dagen geleden nog niet waren.”

Jeroen van Erp is een van de directeuren van het multidisciplinair ontwerpbureau Fabrique uit Delft, Amsterdam en Rotterdam. Als lid van het Topteam Creatieve Industrie is hij deze week in Austin een soort Nederland-ambassadeur. Van Erp is er blij mee dat Nederland het South By Southwest van nationaal strategisch belang noemt.

Groot succes
“Daarmee komt het goed onder de aandacht,” zegt hij. “De Nederlandse creatieve industrie is ‘topsector’ geworden omdat we er ook internationaal goed in zijn. Wij kijken met een andere mentaliteit dan de Amerikanen tegen innovatie aan. Maar het is een complementerende mentaliteit, waardoor onze start-ups die we naar SXSW brengen hier hartstikke veel succes hebben. Daar ben ik trots op.”

De Nederlandse creatieve gemeenschap heeft deze week in Bar 96 aan Rainey Street in Austin een Dutch Base gevestigd. Rosalie Urselmann van het bureau Voyedge voor studie- en innovatiereizen organiseerde dit jaar voor het eerst voor een Nederlandse delegatie een trip naar SXSW. Ook zij heeft wel wat met het stempel 'van nationaal strategisch belang' voor deze internationale innovatiebeurs. Maar: “Uiteindelijk staat of valt het natuurlijk wel met de start-ups en bedrijven die hier hun eigen ding moeten doen."

Afspraken
“Zo’n Dutch Base maakt het voor bedrijven wel makkelijker om te komen. Maar je moet er wel zelf voor zorgen dat je in pitch-sessies komt of als SXSW-spreker wordt aangenomen. Je moet je eigen afspraken met andere deelnemers goed van tevoren maken. Dan is het een heel waardevolle beurs. Een goede voorbereiding is essentieel. Je moet hier niet naartoe komen en denken dat je dan pas alles in een paar dagen nog wel kan regelen.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen