Nieuws16 apr '14 13:45Aangepast op 16 apr '14 14:05

Bijna 90 procent mbo-opleidingen voldoet niet aan kwaliteitseisen

Auteur: BNR Webredactie

De investeringen in de mbo-sector van de afgelopen jaren zijn vooral zichtbaar in de organisatiestructuren, maar niet in de klas. Zowel minister Bussemaker als staatssecretaris Dekker onderkent de problemen.

Uit een rapport dat de Onderwijsinspectie vandaag aanbood aan minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker blijkt dat slechts 12 procent van de mbo-opleidingen voldoet aan alle kwaliteitseisen. De Onderwijsinspectie plaats wel de kanttekening dat er duizenden mbo-opleidingen zijn en dat het voor scholen een grote uitdaging is om te zorgen dat iedere opleiding aan de vereisten voldoet. Hoewel er in de afgelopen jaren veel aandacht voor de sector is geweest, heeft dit nog niet voldoende vruchten afgeworpen.

Annette Roeters, inspecteur-generaal van de Onderwijsinspectie, geeft in een reactie aan dat de diploma’s momenteel wel degelijk mbo-waardig zijn. De problemen doen zich voor in de onderliggende processen op het gebied van duurzame kwaliteitsontwikkeling. De investeringen van de afgelopen jaren zijn zichtbaar in de organisatiestructuren, maar niet in de klas.

'Het moet beter'
Zowel minister Bussemaker als staatssecretaris Dekker onderkent de problemen in de mbo-sector. Bussemaker is het niet eens met de wijze van meten door de Onderwijsinspectie, waarbij vooral gekeken wordt of alle papieren op orde zijn: “Uiteindelijk gaat het erom dat een leerling een mbo-waardig diploma krijgt. Dat is nu al wel het geval, maar het moet beter.” Ze pleit ervoor om samen met Onderwijsinspectie en de mbo-scholen op te trekken om de verbeteringen te realiseren.

Staatssecretaris Dekker denkt dat nieuwe investeringen in de mbo-sector nodig zijn: “Investeringen renderen niet altijd direct en hebben soms tijd nodig om te beklijven.”  Daarmee gaat hij in tegen het standpunt van zijn eigen VVD-fractie in de Tweede Kamer. Zowel de minister als de staatssecretaris ziet wel resultaten van eerdere investeringen binnen andere onderwijsvormen en delen de mening dat investeren in het onderwijs goed is voor de Nederlandse economie.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen