Nieuws13 feb '14 10:31

'Politie moet geestelijke zorg intern organiseren'

Auteur: Thijs Baas

Het aantal politieagenten dat lijdt aan posttraumatische stress is vele malen groter dan tot nu toe werd gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksprogramma Zembla. "Er zijn onvoldoende psychologen in dienst bij de politie", zegt Norbert Reijntjens, onderzoeksjournalist bij Zembla, tegen BNR.

Zo'n vijftienhonderd tot tweeduizend politiemensen moeten jaarlijks worden doorverwezen omdat ze ernstige symptomen vertonen. Ook korpschef Gerard Bouman had volgens Reijntjes niet verwacht dat het er zo veel zouden zijn. "Hij baseert zich ook op eerder onderzoek van hoogleraar psychiatrie Berthold Gersons, die al eerder vaststelde dat 7 procent van het totale aantal agenten PTSS heeft, wat neerkomt op ongeveer vierduizend van de in totaal zestigduizend dienders.

En daar is de politie onvoldoende voor uitgerust, meent Reijntjes. "Er zijn onvoldoende psychologen in dienst, vindt Gersons. Daarnaast wil hij graag zien dat de psychologische zorg bij de politie echt wordt geborgd binnen de politieorganisatie." De benoeming van een psycholoog met een hoge staat van dienst in de politietop zou daaraan kunnen bijdragen, suggereert Reijntjes. "Die moet louter en alleen zorg dragen voor de psychologische zorg. Ook dat is tot op heden niet het geval."

Specifiek
Voor Gerrit van de Kamp, voorzitter van politievakbond ACP, komen de cijfers allerminst als een verrassing. Hij wijst op de specifieke beroepsgroep die de politie nou eenmaal is. Je loopt de problemen door het werk op binnen de organisatie. Dus moet je kennis hebben van de risico's, kennis van wat er kan gebeuren en ook maatregelen nemen in de manier waarop je je organisatie leidt. Niet alleen maar achteraf, maar je moet proberen meer aan de voorkant te komen en het risico terug te dringen."

Maar het is volgens Van de Kamp nog niet te laat om in te grijpen. Ook hij pleit voor het opzetten van een betere zorg binnen de politie zelf. "Het is een aparte discipline. De politie is de werkgever. De kennis en de kunde die je opdoet en de te nemen maatregelen moet je borgen in de organisatie. Zo zit dat systeem nu nog niet in elkaar. Daar hebben we forse discussie over met de nationale positie. Dat kun je niet uitbesteden."

Gerelateerde artikelen