Nieuws17 okt '14 08:12

Terugval klanten Nederlandse banken

Auteur: BNR Webredactie

De grote banken in Nederland hebben te maken met een significante terugval van het aantal klanten aan de balie en dus sluiten steeds meer kantoren hun deuren.

Dit blijkt uit een rondgang van BNR. Bij Rabobank bijvoorbeeld, is het klantenbezoek nu nog maar 2 procent van wat het dertig jaar geleden was. BNR's Nina van den Dungen zette de cijfers op een rij. "Als we 1985 als ijkpunt nemen dan had de Rabobank een klantenbezoek van 100 procent, daarna nam het snel af. In 1990 was het 80 procent, in 2000 was het al 35 en nu dus nog maar 2."

Ook bij de andere grote banken is het verschil te zien. "ING vervangt daarom kantoren door servicepunten en ook ABN AMRO sluit dit jaar 63 kantoren", vertelt Van den Dungen. Mobiel bankieren is waarschijnlijk de grootste oorzaak van de terugloop.

BNR-verslaggever Edwin Driessen ging langs bij Rabobank IJsseldelta en sprak met directeur Alexander van de Koevering."We richten ons sterk op de mogelijkheden van de telefoon en het internet. Om te zorgen dat werknemers toch inzetbaar blijven, kijken we nu veel minder naar het hebben van een functie en veel meer naar het vullen van de rugzak van medewerkers met competenties", vertelt Koevering.

Gerelateerde artikelen