Nieuws4 okt '13 14:17

'Escalatie Suezkanaal kan economie eurozone op de kop zetten'

Auteur: Thijs Baas

De veiligheid van het Suezkanaal is in gevaar. Het Egyptische leger probeert de 200 kilometer lange levensader van de internationale scheepvaart met draconische maatregelen af te grendelen voor potentiële aanslagplegers.

Terroristen vormen namelijk een bedreiging voor een van de belangrijkste aders van de internationale scheepvaart, meldt het Financieele Dagblad; bijna dagelijks worden incidenten gemeld waarbij soldaten of politieagenten worden gedood, zegt redacteur Alexander Weissink. "Er zijn continu vuurgevechten aan de gang, dus ze hebben de boel daar niet onder controle. De vraag is hoe lang je de boel vooral aan de oostkant afgegrendeld kunt houden."

Levensader
Haveneconoom Bart Kuipers van de Erasmus School of Economics benadrukt het grote economische belang van het kanaal. "Het is een levensader. Alle containers die uit Azië naar Europa komen, gaan door het Suezkanaal en dat zijn er iets van 14 miljoen. Vergelijk het met Rotterdam, de Rijn en het Duitse achterland; daar draait de wereldeconomie op, zou je kunnen zeggen."

Dat beïnvloedt niet alleen de transportkosten, maar het zorgt er ook voor dat hoogwaardige goederen zomaar twee weken langer onderweg zijn. "Als er in het ergste geval een schip zou zinken, wordt het minder aantrekkelijk om je productie helemaal in China uit te voeren; dan duurt het nog langer voordat de goederen bij de markt zijn. Op dat moment wordt het aantrekkelijker om je economie anders te organiseren."

Tolheffing
Er moet overigens nog wel heel wat gebeuren wil het kanaal werkelijk buiten gebruik gesteld worden, zegt Kuipers. "Het is van vitaal belang dat dit niet escaleert. Het is ongelofelijk belangrijk voor de Egyptische economie, die 5 miljard euro verdient aan de tolheffingen in het kanaal. Het is een kurk waar de economie van het land op drijft, dus is het heel belangrijk om het Suezkanaal open te houden."

Voor Rotterdam en alle havens in Noordwest-Europa staat er ook wat op het spel. "Het is vergelijkbaar met de gevolgen die de vulkaan in IJsland destijds had toen er wekenlang niet gevlogen kon worden. Dan zie je dat bedrijven langere voorraden gaan aanhouden. Dus als dat kanaal op de lange termijn gesloten blijft, gaan er structurele zaken veranderen in de economie. Dan moeten we kijken of we de economie niet anders moeten inrichten."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen