'Alles gebruiken wat je hebt om iets te verkopen'
Maandag is de nieuwe roman 'De hartsvriendin' van Heleen van Royen gelanceerd in haar eigen 'pop-up store' in Amsterdam. Van Royen doet er alles aan om ook haar nieuwste roman weer tot een commercieel succes te maken, maar van een marketingmachine is volgens haar geen sprake. "In basis ben ik een schrijver. En ik kan echt heel goed schrijven."
Van Royen is deze week elke dag aanwezig in 'haar' winkel aan de Warmoesstraat 155 in Amsterdam. Ze signeert en organiseert allerlei activiteiten zoals lezingen en workshops. Alles is via live streaming te volgen.
Het concept is bedacht door Van Royen zelf en haar dochter, die Economics & Business Studies studeert. "Dat hebben we samen uitgewerkt: als er een nieuw boek komt, gaan we dat doen. Toen heb ik mijn uitgeverij gebeld en gezegd: jongens, ik wil een store. En de uitgeverij zei: dat is een goed idee, dat gaan we doen."
Van Royen is de eerste schrijver die een speciale winkel inzet om haar nieuwste boek aan de man/vrouw te brengen. Het lijkt de zoveelste uitgekiende tactiek van de vrouw die zich al eerder een meester heeft getoond in het bespelen van de media. Zo gaf zij in 2010 als eerste een boek uit als app. Ook dankzij pikante tweets weet zij zich keer op keer in de kijker te spelen.
Imago
Toch vindt Van Royen niet dat dit alles gezien moet worden als een 'marketingmachine' om de verkoop van haar boeken te stimuleren. "Die pikante foto's worden toch vooral gewaardeerd door mannen, en die gaan niet denken: o weet je wat ik nu ga doen, ik ga een boek van haar kopen."
De schrijfster erkent wel dat zij veel energie steekt in het bouwen aan haar imago. "Ik heb lol in het imago 'Heleen van Royen', natuurlijk, dat heb ik ook verzonnen. Ik ben het wel, maar het is ook een afgeleide van mij." Daarbij is er niets mis mee om je uiterlijk in te zetten, vindt zij. "Je moet alles gebruiken wat je hebt als je iets wilt verkopen. Je hebt een brein en je hebt een lichaam. Stel je voor dat je een lichaam hebt dat leuk meedoet, net als je brein. Dan is het toch zonde om dat in de kast te laten liggen?"
Cliché's
Maar aan de basis ligt volgens Van Royen toch echt goed schrijverschap. "'A good read' noemen Engelsen dat, ik schrijf echt lekkere boeken die goed in elkaar zitten, die leuk zijn, die grappig zijn en een eigen stijl hebben."
Dat kritieken niet altijd lovend zijn, doet haar weinig. "Ik heb ongeveer 1,5 miljoen boeken verkocht. En dan zeggen recensenten: er zitten wel veel cliché's in. Dan denk ik: oké? Dus als er geen cliché's in hadden gezeten, had ik er dan 3 miljoen verkocht, denk je?"
Crisis
De schrijfster maakt zich dan meer zorgen over de gevolgen van de crisis. De oplage van 'De hartsvriendin', 85.000, is relatief laag. "Dat heeft alles te maken met de crisis en met de angst bij boekhandelaren om groot in te kopen en grote voorraden te onderhouden." Of het boek een verkoopsucces wordt, hangt volgens Van Royen niet zozeer af van de marketing, als wel van de kwaliteit. "Ik kan marketen tot ik een ons weeg, maar als het boek gewoon niet leuk genoeg is, als vrouwen niet gaan zeggen: dat moet je lezen, dat geef ik jou cadeau, dan is het boek dus niet goed genoeg."