Nieuws15 mei '14 08:09Aangepast op 15 mei '14 15:01

'Transavia vloog door met fabricagefouten'

Auteur: Bram van Dijk

Zware beschuldigingen aan het adres van Transavia. EUclaim, een organisatie die opkomt voor de rechten van vliegtuigpassagiers, zegt tegen BNR dat Transavia doorgevlogen heeft met toestellen waarvan al bekend was dat er een fabricagefout in zat.

Al in de zomer van 2011 kwam een acuut probleem met een kerosinepaneel aan het licht, maar Transavia vloog met andere toestellen met hetzelfde probleem nog gewoon door. De zaak kwam aan het licht doordat EUclaim Transavia aanklaagde vanwege meerdere vertragingen door slecht onderhoud. De rechter beoordeelde toen dat het geen slecht onderhoud was, maar een fabrieksfout.

"En dan is het heel serieus", zegt Hendrik Noorderhaven, directeur van EUclaim. "Dan moet je daar iets mee doen. Daar moet de overheid iets mee doen, want het is de inspectie die verantwoordelijk is voor de veiligheid van de passagiers."

'Er moet gehandeld worden'
EUclaim voert 22 rechtszaken tegen Transavia over hetzelfde mankement. "En 22 keer zegt Transavia: het was de schuld van Boeing. Maar het is wel een veiligheidsprobleem. En dan moet er gewoon gehandeld worden. Wij begrijpen niet dat er mee doorgevlogen wordt en dat de inspectie het toestaat, terwijl de rechter zegt: er is een fabrieksfout in het vliegtuig."

Verborgen gebrek
Het lijkt erop dat Transavia van twee walletjes probeert te eten. Aan de ene kant wil het de claims van EUclaim afdoen als fabrieksfouten, maar aan de andere kant vloog het wel door met dezelfde vliegtuigen. Volgens Ingrid Koning van de Universiteit Utrecht is dat juridisch niet mogelijk. "Als je in 2011 hoort van een fabrikant dat er sprake is van een verborgen gebrek, kan je het herstel niet over maanden of jaren uitstrijken. Als je weet dat het gebrek er is, is het geen verborgen gebrek meer. Dan kun je dat juridisch gezien niet meer als verborgen aanvoeren."

Reactie Transavia
Transavia heeft schriftelijk gereageerd en ontkent de aantijgingen. "De beschuldiging dat transavia.com zou vliegen met onveilige toestellen is volledig onjuist. [...] De vliegtuigen voldoen volledig aan de door EASA gestelde luchtwaardigheidseisen en ILT houdt daar toezicht op."

Het gaat volgens Transavia om brandstofpanelen die 'gevoelig blijken te zijn voor ijsvorming en daardoor iets vaker stuk gaan'. "De panelen worden uiteraard zeer scherp in de gaten gehouden. Als er zich al iets voordoet, wat zeer zelden is, wordt het uiteraard direct verholpen. Pas daarna, als het vliegtuig luchtwaardig is verklaard, zal het toestel weer worden ingezet."

Gerelateerde artikelen