BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Nieuws

'Commerciële partijen moeten boodschap Gay Pride niet vergeten'

  • Melvin Captein
vrijdag 1 augustus 2014, 13:13
David Pollard, directeur van Workplace Pride: "Het kost werknemers veel energie om in de kast te blijven"

Grote bedrijven zoals TNT, ING, Akzo Nobel en Vodafone varen morgen mee tijdens de GayPride op de Amsterdamse grachten. Toch blijkt het voor homo's en lesbiennes in de boardrooms van dit soort grote bedrijven lastig te zijn om uit de kast te komen.

Dat zegt David Pollard, directeur van Workplace Pride, tegenover BNR.

Workplace Pride is een koepelorganisatie voor HLBT (homo's, lesbi's, bi- en transseksuelen) die zich hard maakt voor tolerantie op de werkvloer. Hoewel Nederland op dat vlak een wereldwijde koploper is, valt er nog genoeg te verbeteren, stelt Pollard. "je moet niet vergeten dat veel Nederlandse multinationals ook in gebieden actief zijn waar die tolerantie een stuk minder is." Om werknemers ook in het buitenland in staat te stellen open te zijn over hun seksuele voorkeur moeten bedrijven stappen zetten. "Zij hebben een verantwoording dat te doen."

Om dit te bewerkstelligen zet Workplace Pride meerdere keren per jaar grote conferenties op. "Op dat soort momenten brengen we heel veel verschillende mensen samen om hier over te praten", zegt Pollard. "Minister Timmermans was er laatst bijvoorbeeld, maar ook John Browne. Dat is de voormalig ceo van BP, die gedurende zijn hele loopbaan homo was maar zich niet heeft uitgesproken. Nu heeft hij een boek geschreven waarin hij uitlegt dat leiders van grote bedrijven juist wél uit de kast moeten komen."

Energie
Hoewel sommige topmensen het lastig vinden open te zijn over hun geaardheid is het volgens Pollard de juiste stap. "Als mensen op dat niveau helemaal zichzelf kunnen zijn, zijn ze veel geloofwaardiger als leider." Ook voor 'gewone' werknemers is een open HLBT-cultuur belangrijk. "Het kost werknemers veel energie om in de kast te blijven. Mensen zitten minder goed in hun vel."

Om openheid te stimuleren biedt Workplace Pride een benchmark aan, waarmee bedrijven hun tolerantie kunnen meten en verbeteren. "Dat is een survey die laat zien hoe organisaties er voor staan op het gebied van HLBT-onderwerpen. Bedrijven hebben vaak wel beleid op tolerantie maar weten niet hoe het er in vestigingen in bijvoorbeeld Rusland of Nigeria daadwerkelijk voorstaat."

Gay Pride
Dat steeds meer commerciële partijen zich aan de Canal Parade - de grote botentocht over de Amsterdamse grachten tijdens de Gay Pride - verbinden, bekijkt Pollard met de nodige argwaan. "Het is wel commerciëler geworden maar we moeten de centrale boodschap niet vergeten. Bedrijven moeten wel een eerlijke boodschap vertellen, ook binnen hun eigen organisatie.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Rutte gaat alsnog inzicht over sms'jes geven en overleeft motie van wantrouwen

Koeleba ontevreden met perspectief op EU-lidmaatschap

'Rusland millimetert vooruit in oorlog'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 85

Opinie | Het transmissiemechanisme van een laag rentebeleid

Crypto Update: De stresstest van Tether

Russische blunders leiden niet automatisch tot verlies

Slechthorendheid heeft grotendeels andere oorzaak dan gedacht

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden