'Commerciële partijen moeten boodschap Gay Pride niet vergeten'
Grote bedrijven zoals TNT, ING, Akzo Nobel en Vodafone varen morgen mee tijdens de GayPride op de Amsterdamse grachten. Toch blijkt het voor homo's en lesbiennes in de boardrooms van dit soort grote bedrijven lastig te zijn om uit de kast te komen.
Dat zegt David Pollard, directeur van Workplace Pride, tegenover BNR.
Workplace Pride is een koepelorganisatie voor HLBT (homo's, lesbi's, bi- en transseksuelen) die zich hard maakt voor tolerantie op de werkvloer. Hoewel Nederland op dat vlak een wereldwijde koploper is, valt er nog genoeg te verbeteren, stelt Pollard. "je moet niet vergeten dat veel Nederlandse multinationals ook in gebieden actief zijn waar die tolerantie een stuk minder is." Om werknemers ook in het buitenland in staat te stellen open te zijn over hun seksuele voorkeur moeten bedrijven stappen zetten. "Zij hebben een verantwoording dat te doen."
Om dit te bewerkstelligen zet Workplace Pride meerdere keren per jaar grote conferenties op. "Op dat soort momenten brengen we heel veel verschillende mensen samen om hier over te praten", zegt Pollard. "Minister Timmermans was er laatst bijvoorbeeld, maar ook John Browne. Dat is de voormalig ceo van BP, die gedurende zijn hele loopbaan homo was maar zich niet heeft uitgesproken. Nu heeft hij een boek geschreven waarin hij uitlegt dat leiders van grote bedrijven juist wél uit de kast moeten komen."
Energie
Hoewel sommige topmensen het lastig vinden open te zijn over hun geaardheid is het volgens Pollard de juiste stap. "Als mensen op dat niveau helemaal zichzelf kunnen zijn, zijn ze veel geloofwaardiger als leider." Ook voor 'gewone' werknemers is een open HLBT-cultuur belangrijk. "Het kost werknemers veel energie om in de kast te blijven. Mensen zitten minder goed in hun vel."
Om openheid te stimuleren biedt Workplace Pride een benchmark aan, waarmee bedrijven hun tolerantie kunnen meten en verbeteren. "Dat is een survey die laat zien hoe organisaties er voor staan op het gebied van HLBT-onderwerpen. Bedrijven hebben vaak wel beleid op tolerantie maar weten niet hoe het er in vestigingen in bijvoorbeeld Rusland of Nigeria daadwerkelijk voorstaat."
Gay Pride
Dat steeds meer commerciële partijen zich aan de Canal Parade - de grote botentocht over de Amsterdamse grachten tijdens de Gay Pride - verbinden, bekijkt Pollard met de nodige argwaan. "Het is wel commerciëler geworden maar we moeten de centrale boodschap niet vergeten. Bedrijven moeten wel een eerlijke boodschap vertellen, ook binnen hun eigen organisatie.