Nieuws13 dec '12 07:49Aangepast op 13 dec '12 16:54

Den Haag zoekt zelf naar betere treinverbinding

Auteur: Marjan van den Berg

De gemeente Den Haag gaat de mogelijkheden bekijken voor een intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel, omdat de Fyra Den Haag niet aandoet. In januari begint een onderzoek.

Onlangs maakte de internationale trein tussen Amsterdam, Den Haag en Brussel plaats voor de hogesnelheidstrein Fyra. Deze rijdt een andere route, waardoor Den Haag een goede intercityverbinding kwijt is.

"Voor Den Haag is het onbestaanbaar dat de internationale stad van vrede en recht de rechtstreekse verbinding met Brussel verliest'', zegt Verkeerswethouder Peter Smit.

Dan maar een intercity
Hij wil dat de afspraak die eerder werd gemaakt, dat er een Fyra naar Den Haag zou rijden, wordt nagekomen. Maar als de snelle verbinding onhaalbaar blijkt, moet het maar een 'normale' intercitytrein worden. "Als de hogesnelheidstrein niet komt, moet een veel goedkopere gewonen intercity tussen Den Haag en Brussel een alternatief bieden. Daar kijk ik nu naar", zegt Smit.

De verbinding is namelijk van groot belang voor de stad. "Rond 2005 was de internationale sector in de economie van Den Haag nog maar de helft van vandaag. Dat was al aanleiding om die afspraak te maken. Nu die sector twee keer zo groot is, is het zeker belangrijk dat die verbinding er komt. Op het ogenblik werken in de omgeving en in Den Haag zelf 30.000 mensen in de internationale sector."

Het onderzoek moet duidelijk maken of een treinverbinding tussen Den Haag en Brussel-Zuid/Midi met stopplaatsen als Delft, Dordrecht en Mechelen, commercieel haalbaar is.

Tweede Kamer
Donderdag bespreekt de Tweede Kamer de problemen met de Fyra, die kampt met forse vertragingen en uitval van treinen. Kamerlid Betty de Boer (VVD) steunt de gemeente Den Haag en vraagt zich af of er tijdens de onderhandelingen met België niet te snel is toegegeven, waardoor eerdere afspraken nu niet worden nagekomen.

De Boer wil van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) horen waarom er een streep is gezet door het materieel dat België zou leveren voor de verbinding Den Haag-Brussel. Verder mist de VVD de mogelijkheid om een 'last minute' te kunnen boeken voor een ritje met de Fyra. "Het kan niet zo zijn dat er passagiers achterblijven op het station omdat ze ver van te voren niet geboekt hebben en een boeking diezelfde dag onbetaalbaar is door het systeem.''

Er waren al slechte ervaringen met de treinenbouwer in het begin van 2000. "Het voorbeeld van de Deense treinen wordt het vaakst aangehaald. De Deense spoorwegen hebben 83 treinen aangeschaft in het begin van dit millennium", maar reden om de contracten aan te passen was er niet.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen