Starbucks wil meer Europeanen op de koffie
Terwijl Starbucks het in thuismarkt Amerika heel goed doet, met een record-kwartaalwinst van 463 miljoen euro, blijft Europa achter. Hoe kan de koffieketen meer Europese klanten trekken?
Starbucks is booming in de Verenigde Staten, maar in Europa gaat het minder. De koffieketen doet er dan ook alles aan om meer Europeanen aan de Starbucks-koffie te krijgen. "Er is een nieuwe leiding gekomen en er is onderzoek gedaan naar de prijssetting en smaakbeveling in Europa. Ze proberen de marketing beter af te stemmen op de Europese markt", zegt Jacoline Overdevest, analiste bij Theodoor Gilissen.
"Starbucks heeft, onder meer in Nederland, veel concurrentie", zegt marketindeskundige Rob Benjamens, partner bij Conclusion Communication Architects. Maar Starbucks is volgens hem goed op weg om het marktaandeel te vergroten. "Zo werken ze samen met andere grote partijen."
Appeltaart
De koffieketen zou zich volgens Benjamen nog meer kunnen verdiepen in de lokale culturen van de landen waar het is gevestigd. "Ik zou me voor kunnen stellen dat ze met extra producten komen. Dan zou je in Nederland kunnen denken aan koffie met appelgebak." Ook een tip van de marketingdeskundige: Starbucks moet meer faciliteiten bieden voor mensen die buiten de deur werken.
Ondertussen heeft Starbucks hoe dan ook grootse plannen voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Voor dat enorme gebied, aangeduid als EMEA, streeft het bedrijf naar een omzetgroei van 13 procent voor volgend jaar, en de opening van 1400 nieuwe winkels.