Nieuws30 nov '12 06:00

Ideale taxirit komt steeds dichterbij

Auteur: Anne-Greet Haars

Mensen die geweigerd worden voor een korte rit, een rekening die veel hoger uitvalt of een chauffeur die te wild rijdt. De taxibranche kampt met een slecht imago.

Vandaag wordt de meest innovatieve taxi gekozen op de Taxi Expo. Geen toeters en bellen voor de taxi van de toekomst: dat moet er gewoon een zijn die op tijd rijdt.

Imago
Acht jaar lang wordt de uitreiking van deze prijs gehouden, om innovatie in de taxibranche te stimuleren. Maar dat is niet de enige reden. “Ik denk dat de Taxi Innovatie Prijs zeker bijdraagt bij de verbetering van het imago van de taxi”, zegt Wim Faber van de vakjury.

Taxiwet
En die imagoverbetering is nodig. Klanten willen dat de taxi er totaal anders komt uit te zien. Daarom voert Amsterdam als eerste gemeente de nieuwe taxiwet in. “Dat betekent dat al die taxichauffeurs die de korte ritjes weigeren of onbeschoft zijn tegen de passagiers er worden uitgezeefd”, vertelt Faber.

Aanpassen
Denk bij de taxi van de toekomst dus niet aan een sciencefiction film, geen hightech bolides of gekke gadgets. De branche moet zich gewoon aanpassen. Lia Roefs, voorzitter van Stichting Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer, kijkt er naar uit. “Wij verwachten er veel van. We denken dat de bon - die verplicht uitgeprint moet worden na een taxirit, met naam en toenaam -  ook preventief kan werken. Eigenlijk hoop ik natuurlijk dat we onszelf gaan opheffen.”

Klachten
Het meldpunt krijgt gemiddeld 70 klachten per maand binnen. Tijd dat die tot het verleden behoren. “Het zijn klachten die zowel komen van de consumentenmarkt als van het contractvervoer. De meeste klachten gaan over het tarief, het gedrag en het niet op tijd zijn”, vertelt Roefs.

Buitenland
Het moet helemaal anders. En daarbij kunnen we nog wat leren van het buitenland. “Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld op de Taxi Expo de Turkse taxi. Daar zit standaard een plaats voor rolstoelen in. Dat is toch een hele stap vooruit als je dat vergelijkt met de taximodellen die voor die tijd werden gebruikt”, vertelt Faber.

Technische hoogstandjes
Volgens Faber is er niet zoiets als de taxi 2.0. We moeten het meer zoeken in de technische hoogstandjes. “Ik denk niet dat we ooit de taxi van de toekomst krijgen. Maar ik denk wel dat de taxi de komende tijd erg gaat veranderen. Denk alleen al aan creditcardbetalingen en de boardcomputer die erin komt. Dat zijn allemaal dingen die de taxi over een aantal jaren heel anders zullen maken”, legt Faber uit.

Klant moet koning worden
Kortom: wat hippere snufjes in de auto en een gezellige chauffeur achter het stuur. De klant moet voortaan weer koning zijn, zodat ook u in de toekomst vorstelijk rondgereden wordt.

De winnaar van de innovatieprijs wordt om 16 uur vanmiddag bekend gemaakt in de RAI.

Gerelateerde artikelen