Nieuws13 feb '12 16:50

Valentijnsdag doet ons niets

Auteur: Bart Tuinman

De winkelschappen liggen weer vol hartjes, beertjes en rode rozen. Maar de Nederlandse consument loopt er niet warm voor, slechts 15 procent doet iets aan Valentijnsdag.

Zestig procent vindt zelfs dat Valentijnsdag beter helemaal afgeschaft kan worden. Dit blijkt uit onderzoek onder het consumentenpanel van onderzoeksbureau Multiscope.

Geen speciale dag
Uit het onderzoek blijkt dat 86 procent zijn of haar liefde het hele jaar door laat blijken en daarvoor geen speciale dag nodig heeft. Maar toch vindt een derde dat het wel een mooi moment is om iets extra's te doen. De meest genoemde reden om de dag niet leuk te vinden is dat het te commercieel is.

Mannen
Opmerkelijk is dat de liefdesdag onder mannen populairder is dan onder vrouwen. 16 procent van de mannen zegt zeker iets aan Valentijnsdag te doen, maar 14 procent van de vrouwen doet dat. Kanttekening hierbij is wel dat mannen vaker denken dat de partner iets verwacht.

Populaire kaart
Onder de mensen die hun partner wél verrassen, is het sturen van een kaartje het populairst. 38 procent zal een valentijnskaart sturen. De top 5 van hoe de partner (of stiekeme flirt) verrast wordt, ziet er als volgt uit: Kaartje sturen 38 procent, iets ondernemen, 29 procent, bloemen geven, 24 procent, chocola cadeau doen, 18 procent en parfum cadeau doen, 6 procent.

Denkt u hier totaal anders over? Praat mee!


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen