Nieuws20 nov '14 14:18

70 miljoen euro boete voor storing internetbankieren

Auteur: Bram van Dijk

De Britse bank RBS moet 70 miljoen euro boete betalen, omdat klanten in 2012 dagen niet bij hun geld konden door problemen met internetbankieren, meldt de BBC. Hoe zit dat in Nederland?

Dat zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond. Zij zou daarbij liever zien dat er een compensatieregeling voor de consument komt in plaats van boetes. "Dus stel je voor dat je een paar uur geen bereik hebt tot dat systeem, dan vinden we dat er een compensatieregeling voor de consumenten moet zijn. En niet zoals bij RBS één plek naar waar het gaat, zoals een toezichthouder."

In de luchtvaart- en energiesector is dit al zo en in de telecombranche is het in ontwikkeling. "Dus waarom dan niet bij de banken?"

De Consumentenbond riep al eerder op voor een klantenregeling voor bankstoringen en wil nu graag in gesprek met betrokken partijen voor het bepalen van de voorwaarden. De Jong vindt het noodzakelijk. "We worden tenslotte allemaal door banken steeds meer gedwongen om naar internetbankieren te gaan en daar maken we ook gretig gebruik van. Maar dan moeten de banken zorgen dat die systemen optimaal functioneren."

Gerelateerde artikelen