Nieuws6 jun '13 16:31

Coca-Cola weert naam profeet van blikjes

Auteur: Harmen Simon Teunis

Geen Coca-Cola voor Mohammed. Op de flesjes van Coca-Cola prijken de komende maanden de 150 populairste namen in ons land. Misschien heb je al wel een blikje met Anne, Patrick of Thomas thuis staan. Maar een Mohammed, die vind je niet in de schappen.

En er zijn nog een paar namen die ontbreken, zegt Annemarije Pikaar van Coca-Cola. Bijvoorbeeld gedeponeerde namen, zoals Albert, Dirk of Marco, legt Annemarije Pikaar van Coca-Cola uit.

Aan dat lijstje met namen die niet op de verpakking komen te staan, zijn dus ook namen toegevoegd met "eventuele religieuze gevoeligheid". "Namen die dat zijn, zijn in Nederland bijvoorbeeld Mohammed. Daar hebben we contact over gehad op Europees niveau met verschillende moslimgroeperingen. Wij hebben hen gevraagd wat zij er zouden vinden als de Mohammed op het blikje of flesje zou komen te staan. Daar waren de meningen over verdeeld.

"Daarom is op Europees niveau besloten om Mohammed niet op de verpakking te zetten, omdat de actie leuk moet zijn en gewaardeerd moet worden en we niemand willen beledigen", zegt Pikaar.

Wel uit de automaat
Mensen die toch echt Albert, Dirk, Mohammed of Marco heten, hoeven niet te treuren. Want ze kunnen wel zelf een blikje maken met hun naam erop. "Maar dan is het de keuze van de persoon. En dat vinden wij in dit geval heel erg belangrijk."

Er zijn niet alleen maar mensen die blij zijn met de beslissing. "Natuurlijk vinden mensen het jammer. Want de meningen zijn gewoon verdeeld over het gebruik van de naam Mohammed. Als we uitleggen waarom we het er niet op zetten, begrijpen mensen het wel. Het feit dat je aanbiedt dat je het wel kunt maken bij die automaten die door het hele land reizen, vinden mensen het wel een goede beslissing."

Gerelateerde artikelen