Nieuws13 mrt '13 07:45Aangepast op 14 mrt '13 16:31

Nederlands feestje op South by Southwest-festival

Auteur: BNR Webredactie

Wat maakt het South by Southwest festival in Texas toch zo aantrekkelijk voor Nederlanders..? Met hele vliegtuigen vol komen ze erop af...

Door Reinout van Wagtendonk

Vandaag begint in de hoofdstad van de Amerikaanse staat Texas, Austin, het muziekprogramma van het jaalijkse South by Southwest festival. Meer dan 2000 bands uit de hele wereld treden er de komende vijf dagen op. Maar SXSW is al bijna een week aan de gang, met in eerste instantie de nadruk op wat er nieuw is in digitaal, interactief en film. Waarbij het opvallend is hoeveel Nederlanders er altijd op deze conferentie afkomen. Wat nemen ze zoal mee terug van dit festival naar Nederland?

Ward van Beek is er dit jaar ook weer bij. Hij heeft het nageteld: Nederland staat op de zesde plek wat betreft het aantal South by Southwest deelnemers, met slechts een handjevol minder dan Duitsland. De grootste vier landen zijn, uiteraard, de VS, het VK, Canada en Australië. Van Beek, eigenaar van het bedrijf Got Content?, gaat vooral naar Austin om er nieuwe ideëen en inspiratie op te doen: “Het is een grote happening, het is daadwerkelijk een festival. Zowel binnen, maar vooral ook buiten in de openlucht. Ik kom niet zozeer voor business, maar voor het mengsel van al die creatieve mensen bij elkaar.”

Inspiratie
Ook Jeroen van Eck komt naar SXSW voor de inspiratie. Hij werkt voor het Rotterdamse internetbureau Mangrove. Van Eck deed vorig jaar zelfs zoveel inspiratie op dat hij nog geen dag terug was uit Austin toen hij spontaan ontslag nam bij z’n vorige baas. “How South by Southwest Made Me Quit My Job” was de aansprekende titel van zijn SXSW-presentatie, inclusief stroopwafels: “Ik kwam vorig jaar tijdens SXSW opeens tot de conclusie dat ik mezelf niet meer in de ogen kon kijken als ik zou blijven doen wat ik deed. Dat kwam door alle mensen die ik was tegengekomen die wel werk hadden met mensen en bureaus bij wie die inspiratie en innovatie van SXSW gewoon altijd embedded is in de organisatie.”

Syb Groeneveld is hoofd Transmedia bij het Dutch Cultural Media Fund zoals het in Engelstalige landen wordt aangeprezen. Het Mediafonds dus. Groeneveld presenteerde tijdens een van de vele panels waarin de tienduizenden SXSW-deelnemers nieuwe ontwikkelingen delen: “Hier loopt alles redelijk met de neuzen vooruit, dus hier kan je allerlei projecten zien die ons kunnen vertellen hoe we in Nederland nog beter de verschillende platformen – radio, televisie, internet, gaming – met elkaar kunnen verbinden.”

Groeneveld wordt regelmatig aangesproken door Amerikanen en andere buitenlanders die met enige jalouzie naar het met STER-inkomsten gefinancierde Mediafonds-model voor experimentele mediaprojecten kijken: “Ik krijgt heel veel vragen van buitenlanders van, goh, zouden wij daar ook aanspraak op kunnen maken?”

DocLab
Dat kan dus in principe niet. Het geeft wel aan dat Nederlanders niet alleen ideëen en inspiratie mee terugnemen, maar ook inbrengen. Caspar Sonnen is de Nieuwe Media coordinator bij IDFA, het Internationale Documentaire Filmfestival in Amsterdam. DocLab voor de makers van interactieve documentaires is een vijf jaar oud IDFA-initiatief dat geholpen heeft om de scheiding die er bestond tussen deelnemers aan SXSW-film en SXSW-interactief te overbruggen: “SXSW vond het heel interssant dat wij bij Doclab die twee werelden bij elkaar brachten. Ze vroegen ons om gastprogrammaatjes samen te stellen en het is heel grappig om te zien hoe die twee gemeenschappen hier bij South by Southwest nu veel meer door elkaar heen lopen dan vroeger. Misschien hebben wij daar wel een beetje aan bijgedragen. Dat zou leuk zijn.”

Gerelateerde artikelen