Nieuws12 feb '14 11:39

Lego-film blijkt blockjesbuster

Auteur: Pieter van den Akker

De bioscoopfilm The Lego Movie, gebaseerd op het Lego-speelgoed, is een succes voor filmstudio Warner Brothers. In het openingsweekeinde in Noord-Amerika was de 3D-animatiefilm de best bezochte film en goed voor 69 miljoen dollar aan ticketverkopen.

De film zou zijn gemaakt voor 60 miljoen dollar. Kenners verwachten dat de film ook internationaal goed zal scoren en dat er een vervolg zal worden gemaakt. De film werd geproduceerd in samenwerking met de Deense fabrikant van Lego.

Awesome
Dat alles awesome is, zoals in de trailer van de film is te horen, wordt onderschreven door Amerikaanse consumentenenquêtes, zegt redacteur René de Monchy. "Die laten zien dat critici, ouders en kinderen de honderd minuten lange Lego-film graag bezoeken. Met het kassucces is het de filmmakers van Warner Brothers eindelijk gelukt om het grote voorbeeld van concurrent Disney te volgen. Daar weten ze al jaren dat het combineren van hun sprookjesspeelgoed in films veel geld kan opleveren."

Ook Lego kan deze boost goed gebruiken. De Amerikaanse nummer 1 Mattel en andere speelgoedmakers wonnen namelijk eind vorige eeuw steeds meer terrein op de gekleurde bouwblokjes van Lego. Met het water aan de lippen ging in 1999 het roer om bij het Deense familiebedrijf. De rechten van Starwars-films werden verkregen, waarmee nieuw Lego-speelgoed kon worden verkocht.

Daarmee werden ook producten ontwikkeld voor oudere klanten en meisjes, waarmee vanaf 2005 de weg omhoog werd gevonden met een omzetgroei van meer dan 100 procent in de laatste zes jaar. Dat kwam in 2012 uit op 4 miljard dollar.

Imago afgeschud
Het imago van de jaren '80 werd definitief afgeschud. Lego wil hip zijn. Met de film, die zich met grappen, verwijzingen en een uitgekiend scenario op zowel ouders als kinderen richt, probeert Lego nu ook families buiten de verzadigde Amerikaanse en Europese markt te interesseren. Met in de Amerikaanse versie een keur aan bekende stemmen. Van Morgan Freeman tot Elizabeth Banks.

De film moet bij ons het moderne Lego bekender maken. De Monchy: "Maar belangrijker nog: in de groeimarkt Azië ligt een wereld braak die met Lego makkelijker te winnen is dan met traditionele marketing. Zeker omdat Lego de rechten op helden Batman, Starwars en Superwoman net zo makkelijk bijeen brengt als kinderen dat doen in hun belevingswereld. Met een rinkelende kassa als gevolg."

Gerelateerde artikelen