BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Nieuws

Meer files? Zelfde reistijd!

  • Harmen Simon Teunis
woensdag 16 november 2011, 8:56 Update: woensdag 16 november 2011, 9:41
Hoogleraar mobiliteit Henk Meurs | "Als we sneller kunnen reizen betekent dat over het algemeen dat we verder van ons werk gaan wonen."

Het lijkt misschien alsof we ieder jaar langer in de auto zitten. Maar niets is minder waar.

Uit het SCP-rapport de Sociale Staat van Nederland blijkt dat we niet meer zijn gaan reizen in de laatste tien jaar. We rijden gemiddeld 35 kilometer per dag in ongeveer 64 minuten. Hetzelfde als in 2001, zegt Rob Bijl van het SCP.

"Het blijkt dat er niets veranderd is. Maar er zijn andere patronen in het reizen. We reizen bijvoorbeeld veel meer in onze vrije tijd. Dat zijn kortere stukjes. Dus de auto wordt frequenter gebruikt maar met minder kilometers", aldus Bijl.

Niets nieuws onder de horizon
Voor hoogleraar mobiliteit Henk Meurs is de gelijk gebleven reistijd geen verrassing. "De regelmatigheid die we al heel lang zien is dat mensen ongeveer dezelfde tijd besteden aan het reizen. Dat ligt tussen de zestig en zeventig minuten per dag. En dat is eigenlijk al tientallen jaren het geval."

Zelfde reistijd
Meurs legt uit waarom we niet langer in de auto zitten, terwijl er meer auto's bij zijn gekomen en de files nog steeds niet opgelost zijn. "Als we sneller kunnen reizen, bijvoorbeeld door de aanlag van nieuwe infrastructuur, betekent dat over het algemeen dat we verder van ons werk gaan wonen. En wanneer we voor het werk niet zover rijden, gaan we in het weekend wat verder reizen. Dat is tamelijk constant over de bevolking gezien."

Psychologische grens
Dat de reistijd al jaren constant is en ook blijft als de infrastructuur verbetert, doet vermoeden dat er een psycholgische grens ligt van één uur per dag. Niet zo'n gekke gedachte, zegt Meurs. "Er zijn mensen die zeggen dat er een psychologische grens is. Er zijn ook mensen die zeggen dat het met onze gesteldheid te maken heeft. Net als dat we gemiddeld acht uur per dag slapen, gebruiken we iets meer dan een uur om te reizen. Opvallend is dat dit niet alleen in Nederland het geval is maar ook in de Verenigde Staten, Afrika of Azië."

AutoFilesMobiliteitSCP
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Update | Meer fietsers omgekomen in het verkeer

Keren reizigers weer massaal terug in het OV?

Auto-Update | Financiën geeft voorzet voor nieuw autobelastingsysteem

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

We hebben wel iets geleerd, in die 20 jaar in Afghanistan

Opinie | Hoe Tjeenk Willink zijn sublieme strategie uit 1994 opnieuw toepast

Opinie | Steun is heroïne

BREEKT | 'GGD’s en huisartsen moeten zelf bepalen wie ze restvaccins geven'

Organen op een chip

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play