BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Nederland gaat op slot tijdens nucleaire top

  • Pieter van den Akker
donderdag 27 februari 2014, 15:15
Glenn Schoen, veiligheidsexpert: "Zo'n 'Bonnie & Clyde' als in de Achterhoek wil je niet hebben tijdens zo'n top. Dat is een van de redenen om de grensbewaking op te schroeven."

Rond de nucleaire top in Nederland eind volgende maand wordt grensbewaking tijdelijk ingevoerd. Dat heeft staatssecretaris Teeven de Tweede Kamer laten weten.

Waarom is dat nodig?
Glenn Schoen, veiligheidsexpert bij G4S: "Het is een tijdje geleden, maar het is eerder voorgekomen in Nederland. Denk onder meer aan het bezoek van president Bush in 2005. De hoofdreden is aan de ene kant verscherpt toezicht op goederen en mensen en aan de andere kant heb je daadwerkelijk de mogelijkheid om dingen tegen te kunnen houden. Bij zo'n top hebben we het vaak over risico's. Vaak is nummer 1 grote hoeveelheden demonstranten. Denkt u verder ook maar aan most wanted-lijsten die er bestaan. En aan criminelen en smokkelwaar. Als we kijken naar zo'n situatie in de Achterhoek met 'Bonnie & Clyde' de laatste paar dagen: dat wil je niet hebben tijdens zo'n top. Allemaal kernredenen om de grensbewaking op te schroeven."

Bussen met demonstranten hou je zo tegen. Maar wat doe je er dan mee?
"Dat ligt aan de situatie. Al je kijkt naar wereldtoppen, en dit is er natuurlijk eentje, is dit een vrij stelselmatige manier van voorbereiden sinds 'Seattle' in 1999. Toen kwamen er grote hoeveelheden antiglobalisten, demonstranten, vanuit Canada. Er werd niet echt op gelet en ineens was er een volume van acht- tot tienduizend mensen die ze niet hadden verwacht. Met andere woorden: een paar honderd kilometer verder stond de politie niet klaar om het op te vangen en waren de autoriteiten er niet van vergewist dat het ging gebeuren. Waar je over na moeten denken is: stel dat we 800 boeren uit Frankrijk krijgen, of tienduizend antiglobalisten uit Duitsland. Dan wil je weten wat er aan komt en of dat per trein, auto of bus is. Je moet dan een plan hebben om dat op te vangen. Daarvoor moet je in eerste instantie die verscherpte controle hebben."

Denkt u werkelijk dat de top 10 most wanted-terroristen zo dom is om met paspoort langs de douane te gaan?
"Nou, nee. Maar het zouden wel bijvoorbeeld de paspoorten kunnen zijn van anderen, handlangers, waarvan zij misschien niet weten dat de veiligheidsdienst die in handen heeft. De Nederlandse veiligheidsdiensten zullen, neem ik aan, met de Koninklijke Marechaussee, de douane en andere instanties volop de grens bewaken. Niet alleen de fysieke grens, je hebt ook luchthavens en zeehavens. Dus op veel punten zal ook in de bestanden worden gekeken wie er binnenkomt en of die persoon nog extra ondervraagd moet worden."

Wat betekent een en ander voor de gewone reizigers?
"Ik denk niet al te veel. Het zal misschien wat vertraging opleveren voor transport op de weg en misschien voor een aantal mensen dat het land invliegt. Gewoon qua langere rijen voor en tijdens de top. Maar het moet vrij vlot kunnen verlopen als ze genoeg capaciteit inzetten. Het wordt pas een probleem als ze te weinig mensen met te veel taken neer gaan zetten."

Den HaagNSSnucleaire top
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Opinie | De Juichprofeetjes van het vaccin

Schaal van Hebben | Samsung Galaxy S21 Ultra

#87: Fidesz vertrekt, maar is niet foetsie

Net voor de verkiezingen keert ineens het optimisme terug

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play