Nieuws12 mei '14 11:42

Tegen de stroom inroeien met Michiel de Ruyter

Auteur: Thijs Baas

Er moet zo snel mogelijk een belastingvoordeel worden ingevoerd voor commerciële speelfilms en audiovisuele producties. Anders blijft Nederland onvermijdelijk achter de feiten aanlopen. Dat zegt Roel Reiné, regisseur van de nieuwe speelfilm Michiel de Ruyter, tegen BNR. "Iedereen heeft dat, behalve Nederland. En dat is heel raar."

De film is één van de grootste Nederlandse producties ooit gemaakt. Reiné kon dan ook werken met een zeer inspirerend Belgisch team. Maar liever nog had hij een film met zo'n typisch Nederlands thema in eigen land opgenomen. "Op dit moment zijn de financieringsconstructies met filmfonds en dergelijke nog altijd heel subjectief. in Frankrijk krijg je een matching fund van 50 procent van de Franse overheid."

Filmfonds vs. matching fund
Een filmfonds is nodig om kleine, inhoudelijk sterke artistieke films te maken, terwijl een matching fund meer inzet op de financiering van commerciële publieksfilms. Nederland kende ooit een dergelijk matching fund, maar ook die regels zijn weer veranderd. Mensen in Nederland zijn heel erg bezig met het verhaal dat ze per se willen vertellen, terwijl ze eigenlijk bezig moeten zijn met wat het publiek wil zien. Sommige filmmakers doen dat heel goed."

Producent Klaas de Jonge begon al zeven jaar geleden met de ontwikkeling van het script voor Michiel de Ruyter. Het resultaat is een film die op een hele andere manier gefilmd wordt dan bijvoorbeeld Nova Zembla. "Die hebben een green screen gebruikt en een boot nagebouwd in een loods. Dat doe ik allemaal niet, maar ik ga het allemaal op een andere manier filmen, waardoor ik mee spectakel en meer actie kan krijgen in onze film."

Gerelateerde artikelen