Nieuws31 dec '11 21:53

2011/2012 | Wat waren we weer mobiel!

Auteur: Marjan van den Berg

Meer asfalt, hogere snelheden: in 2011 kreeg de automobilist ruim baan. En de ov-reiziger? Die moest het doen met stakingen en een plaszak. Hoe dan ook, een bewogen jaar was het wel.

De automobilist kreeg in 2011 meer asfalt tot zijn beschikking, bijvoorbeeld in de vorm van spitsstroken.

130
En tot vreugde van vele automobilisten, maar tot verdriet van milieu- en verkeersveiligheidsclubs, ging de maximumsnelheid in 2011 op een aantal plaatsen naar 130 kilometer per uur, te beginnen met de Afsluitdijk. Minister Schutz wilde met de invoering flink vaart maken, ware het niet dat de Kamer aan de rem trok: alleen 130 waar geen enkele twijfel bestaat over de veiligheidsrisico's.

Files
Bij het indrukken van het gaspedaal werden we minder gehinderd door files. De filedruk nam in 2011 met minstens 15 procent af. Vooral rond Amsterdam was dit te merken...

Ergernis
En worden we nou zo gelukkig van al dat extra asfalt? Ja, eigenlijk wel. Laten we onze dankbaarheid blijken ten opzichte van de wegwerkers die al dat asfalt voor ons neerleggen? Niet zo... We razen zo hard langs de wegwerkzaamheden dat de asfalteerders hun leven niet zeker zijn. Maar ook op andere momenten zijn veel weggebruikers (niet wijzelf natuurlijk) niet zo aardig voor de medemens. Hardrijden, parkeeroverlast en agressie blijven voor veel ergernis zorgen.

Fantoomschutter
Over ergernis gesproken: politie en justitie hadden in 2011 de handen vol aan een niet-bestaand persoon: de snelwegschutter. Op diverse snelwegen sneuvelden heel wat autoruiten. Na uitvoerig onderzoek blijkt, dat de ruiten waarschijnlijk niet zijn beschoten, maar ten prooi zijn gevallen aan ordinaire steenslag.

Vrachtwagens
2011 kende ook een discussie over het inhaalverbod voor vrachtwagens, een idee van de VVD. Het gevaar bij inhalende vrachtwagens wordt niet gevormd door de vrachtwagens zelf, maar door jakkerende automobilisten die niet ver genoeg vooruit kijken en dan vol in de ankers moeten, zei oud-landelijk verkeersofficier Koos Spee.

Openbaar vervoer
Als automobilisten mogen kiezen tussen hun eigen karretje en het openbaar vervoer, is de keus snel gemaakt. Automobilisten zien het ov niet als serieus alternatief, omdat ze de reistijd overschatten.

Op sommige momenten was het ov inderdaad geen serieus alternatief: honderdduizenden reizigers merkten de gevolgen van een aantal ov-stakingen in de grote steden. De stakingen waren gericht tegen de kabinetsbezuinigingen en de verplichte aanbestedingen in het openbaar vervoer.

Plaszak
Wat in 2011 niet heel erg bijdroeg aan een goed imago van het ov, was de discussie over de plaszak. De nieuwe sprinters van de NS hebben geen toilet aan boord. Reizigers met hoge nood zouden wat NS betreft een plaszak kunnen gebruiken. Geen goed idee, constateerde BNR na eigen onderzoek. Ook in Duitsland vinden ze de plaszak geen goed idee; daar kreeg een reiziger het advies om in de afvalbak te plassen...

Chipkaart
Of de invoering van de ov-chipkaart een goed idee was, daar zijn de meningen over verdeeld. Voor fraudeurs was de invoering in elk geval een groot succes. Journalist Brenno de Winter legde de vinger op de zere plek door zelf met een gekraakte kaart rond te reizen.

Luchtvaart
Vliegtuigen en vogels gaan slecht samen. Toch hebben luchthavens steeds meer te maken met vogels, vooral ganzen vertonen zich er graag. De Onderzoeksraad voor Veiligheid waarschuwde in november voor de gevaren van aanvaringen tussen vliegtuigen en vogels.

Vliegtuigen en vulkanische as gaan ook al zo slecht samen. In het voorjaar van 2011 moesten honderden vluchten worden geschrapt, nadat in IJsland de vulkaan Grimsvötn tot uitbarsting was gekomen.

Gerelateerde artikelen