BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Nieuws

130 wordt de norm [update]

  • BNR Webredactie
maandag 28 november 2011, 15:17 Update: maandag 28 november 2011, 17:26
Minister Schultz licht de plannen toe op BNR Luister hier naar BNR's Anke Truijen die bij de presentatie van de plannen was en naar Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft

Op bijna 60 procent van de snelwegen mag per 1 september de hele dag of een deel ervan 130 kilometer per uur worden gereden.

Op ruim 900 kilometer snelweg geldt straks 24 uur per dag de norm van 130. Op bijna 500 kilometer snelweg kan in de avond en nacht 130 gereden worden. Dat heeft minister Melanie Schultz (Infrastructuur) maandag aan de Tweede Kamer gemeld.

Milieu en veiligheid
Alleen op plaatsen waar het milieu of de verkeersveiligheid het niet toelaten, blijft de maximumsnelheid lager. Voor snelwegen in de buurt van natuurgebieden (zo'n 19 procent) wordt onderzocht of de snelheid ook daar omhoog kan.

Verder gaat de maximumsnelheid op vier van de vijf 80 kilometerzones bij de grote steden per 1 juli volgend jaar omhoog naar 100 kilometer per uur. Alleen voor de A20 bij Rotterdam wacht Schultz een lopend experiment nog af.

De afgelopen tijd is geëxperimenteerd met een maximumsnelheid van 130 op acht trajecten. Dat experiment is volgens de minister succesvol verlopen. Een hogere snelheid is mogelijk binnen de normen voor luchtkwaliteit en geluid, stelt Schultz.

Geld
Om de verhoging van de maximumsnelheid mogelijk te maken, trekt de minister 132 miljoen euro uit en wordt ongeveer 50 miljoen euro eerder geïnvesteerd. Het gaat om investeringen in onder meer extra schermen voor de luchtkwaliteit en tegen het geluid.

Uit onderzoek blijkt dat de hogere maximumsnelheid zonder maatregelen kan leiden tot per jaar 3 tot 7 meer verkeersdoden en 17 tot 34 meer gewonden. Daarom trekt de minister 85 miljoen uit voor verbetering van de verkeersveiligheid.

Overzicht van de maatregelen van Schultz
-Op 39 procent van de snelwegen (900 kilometer) gaat de maximumsnelheid per 1 september 2012 naar 130 kilometer per uur.

-Op 19 procent van de snelwegen (bijna 500 kilometer) gaat de maximumsnelheid per 1 september 2012 's avonds en 's nachts naar 130. De dynamische snelheden worden via borden weergegeven (kosten: 5 miljoen euro).

-Voor 450 kilometer snelweg langs natuurgebieden wordt onderzocht of de snelheid naar 130 kan. Schultz neemt daarover in het voorjaar een besluit.

-Dynamische snelheden met een ruimer 'tijdvenster' gelden voor de A4 Burgerveen-Delft Zuid en de A12 Den Haag-Utrecht. Voor eind 2014 moet op deze snelwegen de hele dag 130 km per uur mogelijk zijn. Extra schermen zijn nodig voor de luchtkwaliteit, evenals duidelijke signalering (kosten: 7 miljoen).

-Vanaf 1 juli 2012 gaat de maximumsnelheid in de meeste 80-kilometerzones omhoog naar 100.

-Voor de A20 bij Rotterdam moet eerst lopend onderzoek uitwijzen of ook daar de maximumsnelheid van 80 naar 100 kan.

130ANWBAutoFilesOpenbaar vervoerSchultz van HaegensnelwegenVerkeer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Nieuwe Spyker gebouwd door liefhebber

Dit is Lucid van plan in Nederland

Levertijd Rolls-Royce loopt op

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Arthur van Schayk (Remeha) over het verplicht installeren van warmtepompen

Dit is Lucid van plan in Nederland

Zijn we te bang voor escalatie?

SE02E18 | Juul Manders & Christijan Albers

FEMMETJE DE WIND, LEO ALKEMADE & GIOVANCA

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden