BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Spitsstrook blijft voor verwarring zorgen

  • BNR Webredactie
donderdag 4 september 2014, 7:07
Matthijs Wolters, MWM2: "Het is voor veel mensen nog te onduidelijk"

De Spitsstrook blijft voor verwarring zorgen, blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau MWM2 in opdracht van BNR.

Een kwart van de Nederlanders aarzelt om een spitsstrook te gebruiken, terwijl tien procent van de mensen ze ronduit als onveilig kwalificeert. Matthijs Wolters van MWM2 vertelt hier meer over.

"Een paar procent van de weggebruikers weten helemaal niet dat ze er op mogen rijden. Tel dat op bij de 25 procent die twijfelt en de 10 procent die het onveilig vindt en het zijn toch een heleboel mensen."

Voor veel mensen is het probleem onduidelijkheid. Wolters: "We zijn teveel gewend aan die doorgetrokken streep. Een derde denkt dat rechts inhalen ineens mag en mensen vragen zich af wat je moet doen als er pech is? Kunnen hulpdiensten er dan nog wel langs?"

Opfriscursus
Volgens Wolters is de oplossing het beter verschaffen van informatie. "Een opfriscursus lijkt me een goed plan. Er moet meer duidelijkheid zijn. Het enige wat er nu staat is die groene pijl en dat is voor veel mensen toch niet genoeg."

Verslaggever Martijn de Rijk ging de weg op, met Patrick Potgraven van de VID. "Hier langs de A9 valt het gelijk op. Er rijdt misschien 15 a 20 procent van het verkeer op de spitsstrook, terwijl het een derde van de ruimte is."


 

Ook de veiligheid blijft een onderdeel van het probleem. De vluchtstrook bestaat bij een open spitsstrook niet meer. "Bij file staat toch al alles stil, maar bij rijdend verkeer mis je in geval van nood echt die vluchtstrook. Je moet de spitsstrook zien als een pleister, je hebt hem nodig om je door het ergste heen te helpen, maar het zou beter zijn als het gewoon een extra rijbaan was."

spitsstrokenVerkeer
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De roze bril van het IMF

BREEKT | Nederland moet nu buiten Europa om zelf massaal vaccins gaan inkopen, koste wat het kost

Biden moet schijnheilige big tech-bedrijven flink aanpakken

S4E165: Veiligheid buiten kijf, Nederland staat op plaats 5!

Wilders 'zet het leger in' voor zijn campagne

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play