Nieuws27 mei '13 14:31

Reisbranche schimmig over prijzen: 5 vragen aan ANVR

Auteur: Fleur de Bruijn

Tachtig procent van de reisbranche is schimmig over prijzen, dat zegt de Autoriteit Consument & Markt. Vijf vragen hierover aan Frank Oostdam, algemeen directeur van de Algemeen Nederlandse Verenigingen van Reisondernemingen (ANVR).

Reisaanbieders worden de komende periode streng in de gaten gehouden. De Autoriteit Consument & Markt  wil dat er een einde komt aan onduidelijke prijzen in de reisbranche, zoals prijzen van vliegtickets, vakantiehuisjes en georganiseerde reizen. Als reisorganisaties schimmig blijven doen over aanbiedingen en prijzen, kunnen zij rekenen op torenhoge boetes.

Waarom melden uw leden niet gewoon de echte prijzen in hun aanbiedingen?
“Omdat ze dat al doen. Wij hebben met zijn allen de Reclamecode Reisaanbiedingen ondertekend. Volgens mij voldoen alle bedrijven aan die regels en daar zien wij ook op toe.”

Blijkbaar dus niet…
“Ik verwijt de Autoriteit dan ook dat ze de hele reissector wegzetten. Ik herken me totaal niet in het beeld dat door de Autoriteit wordt geschetst. Ik weet niet hoe ze aan die 80 procent komen. Er zijn bedrijven die zich niet aan de regels houden, ook zeker bij de ANVR. Dan zorgen wij dat ze dat wel gaan doen en dat is tot op heden echt prima gelukt. Wat dat betreft is de zelfregulering in onze branche uitstekend.”

Hiermee geeft u dus eigenlijk toe dat ook uw achterban zich niet aan regels houdt?
“Op dit moment is er geen ANVR-bedrijf dat zich niet aan de code houdt. En er zijn natuurlijk bedrijven die dat niet doen en dat is ons ook een doorn in het oog, want we hebben ook belang bij een gelijk speelveld. Ik ben ook een grote voorstander van een gerichte aanpak, maar je moet niet de hele reissector wegzetten.”

Maar als het percentage klopt, moet ze een waslijst samenstellen, dan kun je toch beter de hele sector aanspreken?
“Ik kan alleen maar voor mijn achterban spreken. Dat zijn reisorganisaties, touroperators en agenten en die houden zich wel aan de regels.”

De autoriteit wil geen namen en rugnummer noemen, doet u dat dan eens?
“Er zijn buitenlandse partijen, Vlucht 24, dat is een Zweedse bedrijf. En het Franse bedrijf Govolo, dat zijn weliswaar kleine online reisagenten, maar die staan op Google behoorlijk hoog. En daar heb je als normaal bedrijf, dat zich wel aan de regels houdt, last van. Daar hebben we ook contact over met de Autoriteit, dus ik ben een beetje verbaasd over de toon van deze boodschap. En daarnaast dus ook over het percentage. Ik laat me graag overtuigen, maar ik herken me niet in dit beeld.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen