
Rob Kriegman, directeur van Stageplaza, kijkt op van de gestegen belangstelling.
Het gaat weer wat beter, denken
we dan. Maar het is wel een heel spectaculaire toename, niet waar?
“Het is
zeker een sterke toename. We hebben klanten die zich vorig jaar hebben ingeschreven
voor stageplaatsen en klanten die dat jaar hebben gedaan. Bij 20 procent van de
klanten is een significante toename. Wij denken zelf dat dat te maken heeft met
de tevredenheid van de bedrijven over deze hbo-stagiaires. Ze zien dat ze heel
veel werk doen en dat er slimme dingen gedaan kunnen worden. Zoals social media
of klanttevredenheidsonderzoeken. Dat wordt voortgezet in een nieuwe generatie.”
Dat in een periode waarin het
vaak klinkt dat het voor mbo-studenten heel moeilijk is een stageplaats te
vinden.
“Dat probleem
blijft ook hardnekkig bestaan. Ik denk dat dat er mee te maken kan hebben dat heel
veel bbl’ers (beroepsbegeleidende leerweg, red.) het minimum jeugdloon krijgen.
Dat is dan voor mbo’ers, terwijl een hbo’er een normale stagevergoeding krijgt
van ongeveer 300-350 euro per maand.”
Moeten bedrijven echt haast
maken? Komt er een tekort?
“Haast maken
is zeker verstandig, omdat uit ons onderzoek blijkt dat 80 procent van de
studenten al een stage gevonden heeft, terwijl 45 procent van de bedrijven bij ons
aangeeft dat ze nog snel een stagiair moeten gaan regelen. In september is dat
helemaal kansloos, in augustus kan het nog. Er zijn natuurlijk twee
stageperiodes: eentje in september en eentje in januari.''
Zegt dat iets
over de kwaliteit van de stagiaires? Blijkbaar is men erg tevreden.
“Absoluut.
Maar we zien het ook internationaal voor stages in het buitenland. Ook daar
zien we dat er een enorme toename is van de vraag van bedrijven.”