BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Koninklijke opening autofabriek Nedcar in Born

  • Bram van Dijk
donderdag 17 juli 2014, 11:36
Wouter Karssen, presentator van de Nationale Autoshow Ton Wilthagen, arbeidseconoom van de universiteit in Tilburg

De redding van autofabriek Nedcar in Born krijgt vandaag een koninklijk gouden randje. De nieuwe fabriek die Mini's gaat produceren voor BMW, wordt geopend door koning Willem-Alexander.

De autobouwers van Nedcar krijgen een presentje voor de heropening
De autobouwers van Nedcar krijgen een presentje voor de heropening

Het had weinig gescheeld of Nederlands enige grote autofabriek had in 2012 voorgoed de deuren gesloten. Maar na bemoeienis van onder meer Maxime Verhagen, destijds minister van Economische Zaken, kwam er alsnog een doorstart.

Het bedrijf in Born sloot in november 2012. Toen rolde de laatste Mitsubishi Colt van de band. De nieuwe eigenaar VDL, een Eindhovense fabrikant van onder meer bussen en onderdelen voor auto's en machines, heeft de fabriek sindsdien grondig verbouwd en geschikt gemaakt voor de productie van Mini's, een merk van het Duitse BMW.

'Uniek in Europa'
Wouter Karssen, presentator van de Nationale Autoshow, vindt het een bijzondere dag. "Eigenlijk is het uniek als je kijkt wat er in Europa gebeurd. In de rest van Europa gaan fabrieken dicht en Nedcar gaat door. Ze mogen zich daar in hun handjes knijpen, dat is echt waanzinnig."

Werkgelegenheid
Ook Ton Wilthagen, arbeidseconoom van de universiteit in Tilburg, heeft grote woorden over voor de heropening. "Het is een historische dag, zeker voor de Nederlandse industrie en de werkgelegenheid in de regio." Die werkgelegenheid stopt niet bij de werknemers van Nedcar. "Je kan het vermenigvuldigen met 1,8 in de sfeer van diensten, toeleveranciers, schoonmaak en catering. Dus de werkgelegenheid krijgt een forse boost."

Kroonjuweel
Wilthagen: "Dit zijn de bedrijven die de werkgelegenheid sterker maken. De aanwezigheid van zo'n fabriek en de innovaties die mogelijk zijn, trekken ook weer bedrijven aan. En zo kan je een cluster vormen met een middelpunt. Eind 2012 leek het heel somber en leek de fabriek te sluiten, dan verlies je het kroonjuweel in de regio. Maar nu je die weer terug hebt, kan je weer bouwen. En dat is ook het extra goede nieuws van vandaag."

Vakbonden
De vakbonden noemen de heropening 'een droom die is uitgekomen'. "Vanuit een schier uitzichtloze positie hebben de mensen in 2012 teruggevochten. Ze hebben gestaakt en in een mars voor werk zijn we met de 1500 werknemers van Born naar Den Haag getrokken om de druk op te voeren bij de regering, de Tweede Kamer en bij Mitsubishi. Alles is uit de kast gehaald'', aldus FNV-bestuurder Janny Koppens.

De fabriek draait in de praktijk al weer enige tijd. Er werken zo'n 2200 mensen. VDL heeft aangegeven binnen enkele jaren meer dan 3000 krachten aan het werk te willen hebben.

Koningin Juliana
In 1967 opende de grootmoeder van de koning, toenmalige koningin Juliana, ook de autofabriek in Born. De productie was toen aan het groeien naar 400 auto's per dag, waar ongeveer 3000 werknemers voor nodig waren. Evenveel dus als VDL nu hoopt aan te trekken. Hoeveel auto's het gaan worden, wil BMW niet zeggen. Karssen: "Maar ze zeggen iets met 5 cijfers dit jaar. Dus tussen de 10.000 en 99.999."

AutobornKoningNedcarVDL
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Hoe repareer je schade aan zelfrijdende auto's?

Auto-Update | 'VW overweegt claim vanwege chiptekort'

Deze tuner is immuun voor de coronacrisis

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Lelijke eendje Italië

Ochtendspits | 26 januari

In de Middag | 26 januari

Zoeken naar zingeving

Beleggerspanel over coronacrisis-profiteurs

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play