
Dat schrijft ze maandag in een nieuwe brief aan de Tweede Kamer over het ongeval. Uit voorlopig onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport en van ProRail blijkt dat de sprinter waarschijnlijk een rood sein negeerde, dat wél was voorzien van een ATB-veiligheidssysteem van de eerste generatie, maar niet met ATB-Verbeterde versie. Daardoor werd niet ingegrepen bij deen snelheid onder de 40 kilometer per uur, waardoor een botsing waarschijnlijk had kunnen worden voorkomen.
Werkzaamheden
Schultz van Haegen wil van ProRail weten wat er moet gebeuren als er minder sporen beschikbaar zijn, zoals ook in Amstedam aan de orde was, in verband met werkzaamheden. Ook wil ze in kaart gebracht hebben of dergelijke situaties niet een andere procedure vereisen bij de eerste generatie seinen.
De minister sluit niet uit dat een versnelde verdere uitrusting met ATB-Verbeterde versie nodig is. Verschillende instanties doen onderzoek naar de botsing die ruim honderd gewonden tot gevolg had en waarbij een vrouw overleed. Maandag lagen nog tien slachtoffers in het ziekenhuis.
Uit de brief van de minister blijkt dat de sprinter na de passage van het rode sein nog ruim 350 meter is doorgereden en daarbij een wissel heeft opengereden.