Nieuws7 jan '13 07:25Aangepast op 7 jan '13 17:30

Culinaire consument bezuinigt zonder in te leveren

Auteur: Anne-Greet Haars

De Nederlandse horeca speelt goed in op de zoekzocht naar 'goedkoop' van de consument. Maar ook de consument zelf is actief bezig goed te blijven eten, zonder de portemonnee pijn te doen.

Nederlanders gaven vorig jaar in totaal 43 miljoen euro (0,1 procent) meer uit aan eten en drinken, blijkt uit cijfers van het Food Service Instituut Nederland (FSIN). Dat is vooral te danken aan de consumptie thuis, die steeg met 242 miljoen. "Vooral dankzij de supermarkten. Hun omzet steeg met 511 miljoen euro, ofwel 1,8 procent. Speciaalzaken zagen hun verkoopcijfers echter dalen met 179 miljoen.''

Buiten de deur werd wel minder geld besteed aan eten (-1,1 procent), maar dat was minder dan gevreesd. Over de hele linie, inclusief horeca, bedroeg de daling 199 miljoen euro. De totale consumentenuitgaven daalden met 2,1 miljard (-0,9 procent).

Driegangenmenu
Een gemiddeld driegangenmenu in een restaurant kost nog 27,45 euro: dat is een daling van ruim 15 procent in 1 jaar tijd. Jan Willem Grievink, directeur van FSIN, plaatst wel een kanttekening bij deze cijfers. "De prijs waarmee ze adverteren hoeft niet per se hetzelfde gerecht te zijn. Het hoeft niet zo te zijn dat het hetzelfde gerecht van twee jaar geleden goedkoper is: het kan ook aangepast zijn."

Plussen scoren
"De ondernemers hebben door dat consumenten minder in hun portemonnee hebben. Daarom proberen ze consumenten met goedkopere menu's naar hun restaurants te krijgen. Dat lukt maar beperkt", vertelt Grievink. "Pakweg 20 procent van de ondernemers heeft echt plussen gescoord. Die hebben duidelijk hierop ingespeeld, ook met gratis kranten, een leukere inrichting en gratis wifi. Maar een groot gedeelte lukt het niet."

"Als ze niet investeren kunnen ze flinke tikken krijgen. Gemiddeld gaat er ruim 1,5 procent aan de omzet af, maar ondernemers die het niet goed doen lijden soms wel 5 tot 10 procent omzet verlies", voegt Grievink daaraan toe.

Klanttevredenheid
Daarom moeten ondernemers veel meer investeren in klanttevredenheid, meent Grievink. "Je moet de klant volgen met datgene wat ze willen. Je moet proberen om van je restaurant een verlengstuk te maken van wat de consument als een huiskamer beschouwd. Je moet je thuis voelen, een krantje hebben, gratis internet, gratis water op de tafel: geef de consument het gevoel dat 'ie voordeeltjes krijgt."

Thuis eten
Volgens Grievink geven Nederlanders naar verhouding meer geld uit als het leuk en gezellig uit. "Als het over eten gaat, geven ze ook geld uit aan eten thuis. De kookcursus die ze op tv hebben gezien, willen ze ook in de praktijk brengen. De supermarkten hebben opnieuw terrein gewonen."

Bezuinigen op duurzaam
De dalingen van de 'buitenhuisconsumptie' zijn vooral te wijten aan het extreem lage consumentenvertrouwen waardoor die de hand op de knip houden, stelt FSIN. Dit betekent dat ze ook minder vaak buiten de deur eten. Toch is het percentage consumenten dat ook dit jaar minder wil uitgeven aan eten buiten de deur, gezakt van 63 procent naar 57 procent. Op duurzame artikelen zoals meubels, tv's en auto's wordt meer bezuinigd.

Gerelateerde artikelen