Nieuws4 jan '13 06:04

Verwarring over snelheid op A2 goed voor staatskas

Auteur: Anne-Greet Haars

De verkeersborden op de A2 zijn onduidelijk en zorgen voor onnodig veel bekeuringen. Dat zegt de BOVAG tegen BNR.

De brancheorganisatie voor mobiliteitsondernemers constateert dat autoverhuurbedrijven extra personeel in moeten huren om alle bekeuringen te verwerken.

Trajectcontrole
Het is de schrik van veel automobilisten: trajectcontrole. Even niet op de kilometerteller kijken en ja hoor, je hebt er weer één te pakken. Sinds de trajectcontrole op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht is ingevoerd, is het aantal bekeuringen flink gestegen. Dat vertelt Henk van den Helder, General Manager van Hertz autoverhuur Benelux: “Onder normale omstandigheden krijgen wij op een gemiddelde huurvloot (4000 à 5000 voertuigen) per dag tussen de 150 en 200 bekeuringen. En nu, sinds de A2 zo breed is, is dat aantal opgelopen tot het dubbele.”

Tijd
Natuurlijk betaalt Van den Helder deze boetes niet zelf, de rekening is voor de huurders die te hard gereden hebben. Maar het uitzoeken van die stapels papier kost zoveel tijd dat iedereen bij Hertz bij moet springen.

“We hadden een team van twee mensen, maar nu proberen we mensen bij andere afdelingen los te weken om te helpen om alle bekeuringen te kunnen verwerken. Want een extra investering doen voor een bedrijf als Hertz om alleen de bekeuringen te verwerken, is niet te doen.”

Bonnenregen
En dat is dus niet de bedoeling, zegt Paul de Waal van BOVAG Nederland. “We horen van BOVAG verhuurbedrijven dat ze echt te maken hebben met een bonnenregen van berijders van huurauto’s die op de A2 te hard rijden. Dat levert enorme administratieve lasten op en het is een indicatie dat er op die A2 echt wel wat aan de hand is.”

Het opheffen van de trajectcontrole is niet de oplossing, zegt De Waal van de Bovag. Hij denkt dat het probleem ergens anders ligt. “Het is een mêlee van maximumsnelheden met beperkingen en voorwaarden. Je moet haast een rebus oplossen om te weten welke maximumsnelheid je op welk gedeelte mag rijden en op welk gedeelte van de dag het geldt.”

Puzzel
Het is ook wel een aardige puzzel van waar je hoe hard mag rijden. Als je vanuit het zuiden richting Amsterdam rijdt bijvoorbeeld, mag je vanaf Zaltbommel tot Utrecht 120 kilometer per uur rijden. Daarna gaat de A2 naar vijf banen, maar daar mag je er maar 100 kilometer per uur rijden. Behalve tussen zeven uur 's avonds en zes uur 's ochtends dan mag je wel het gas intrappen naar 130 kilometer. En als de spitsstrook open is. Snapt u het nog?

Meer duidelijkheid
De Waal: “We vragen aan de overheid om snel meer duidelijkheid te scheppen over welke maximumsnelheid op welk wegvlak op welk moment geldt. Dat is nu erg onduidelijk en met een paar eenvoudige ingrijpen is daar veel meer duidelijkheid in te scheppen, waardoor het aantal bonnen fors kan dalen.”

Geld
Fijn voor de automobilisten, maar komt de overheid dan niet in geldnood? ”Bonnen zijn niet bedoeld om de schatkist te spekken. En hoe minder boetes hoe beter, want dat betekent dat mensen zich aan de regels houden. Je mag boetes nooit inboeken als te verwachten inkomsten, wat ons betreft”, zegt De Waal.

Ook andere autoverhuurders melden aan BNR dat het aantal boetes op de A2 explosief is gestegen sinds eind juli.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen