Nieuws25 jan '12 15:37

Klant dupe van kwetsbaar betaalsysteem

Auteur: Edme Koorstra

De Consumentenbond en Detailhandel Nederland betwijfelen over de banksystemen voor betalingsverkeer wel betrouwbaar zijn.

Dat zeggen de organisaties naar aanleiding van de storing bij ING. "Er zijn de afgelopen tijd storingen geweest bij verschillende banken met pinnen en internetbankieren. Wij vragen ons af of de infrastructuur bij deze financiële instellingen wel betrouwbaar is."

'Rug tegen de muur'
"De bank heeft de storing, maar wij de ellende'', zei directeur Henk Kok van Detailhandel Nederland. "Bij dit soort storingen staat zowel de consument als de ondernemer met zijn rug tegen de muur.''

Ergernis
Banken willen dat klanten vaker gebruikmaken van internetbankieren, stelt de Consumentenbond. "Maar zorg er dan ook voor dat het systeem betrouwbaar is'', zei een woordvoerster. Toch heeft de organisatie weinig directe klachten binnengekregen over de storingen bij ING. "Maar dit wekt wel ergernis bij klanten, zeker nu we afhankelijk zijn van internetbankieren.''

'Onderzoek door toezichthouder'
Detailhandel Nederland vindt dat een onafhankelijke toezichthouder zoals De Nederlandsche Bank (DNB) of de Autoriteit Financiële Markten (AFM) moet onderzoeken of de systemen bij banken betrouwbaar zijn. "Het is te gek voor woorden dat zoiets als internetbankieren soms dagen niet werkt'', zei Kok.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen