Klant dupe van kwetsbaar betaalsysteem
De Consumentenbond en Detailhandel Nederland betwijfelen over de banksystemen voor betalingsverkeer wel betrouwbaar zijn.
Dat zeggen de organisaties
naar aanleiding van de storing bij ING. "Er zijn de afgelopen tijd storingen geweest bij verschillende
banken met pinnen en internetbankieren. Wij vragen ons af of de
infrastructuur bij deze financiële instellingen wel betrouwbaar is."
'Rug tegen de muur'
"De
bank heeft de storing, maar wij de ellende'', zei directeur Henk Kok van
Detailhandel Nederland. "Bij dit soort storingen staat zowel de
consument als de ondernemer met zijn rug tegen de muur.''
Ergernis
Banken willen dat klanten vaker gebruikmaken van internetbankieren,
stelt de Consumentenbond. "Maar zorg er dan ook voor dat het systeem
betrouwbaar is'', zei een woordvoerster. Toch heeft de organisatie
weinig directe klachten binnengekregen over de storingen bij ING. "Maar
dit wekt wel ergernis bij klanten, zeker nu we afhankelijk zijn van
internetbankieren.''
'Onderzoek door toezichthouder'
Detailhandel Nederland vindt dat een onafhankelijke toezichthouder
zoals De Nederlandsche Bank (DNB) of de Autoriteit Financiële Markten
(AFM) moet onderzoeken of de systemen bij banken betrouwbaar zijn. "Het
is te gek voor woorden dat zoiets als internetbankieren soms dagen niet
werkt'', zei Kok.