'Beelden streamingsdienst NLziet nog ver onder de maat'
NLziet gaat de concurrentie aan met Netflix, Videoland en HBO. Met hun eigen video-on-demand-dienst willen SBS, RTL en de publieke omroep inspelen op de toekomst. Maar vooralsnog schiet hun dienst tekort.
Dat zegt althans tech-journalist Joost Schellevis van Tweakers tegen BNR. Hij vergeleek de verschillende aanbieders met elkaar en ziet in NLziet nog geen serieuze uitdager.
Schellevis legt uit hoe het nieuwe platform zich in de markt profileert. "Waar je bij Netflix toch vooral Amerikanse Hollywoodseries kunt kijken, zet NLziet vooral in op Nederlandse producties. Als je een trouwe Goede Tijden, Slechte Tijden-kijker bent kan ik me voorstellen dat een abonnement interessant is. Je kunt soms ook een dag vooruit kijken. Er zijn wel buitenlandse series maar dat zijn er maar weinig."
Volgens Schellevis is NLziet vooral een portal die de individuele platforms van SBS, RTL en de NPO 'aan elkaar knoopt'. "Je hoeft maar een keer in te loggen en te betalen, maar verder zijn het eigenlijk nog steeds drie gescheiden websites."
Dit is ook gelijk het grootste manco van de nieuwe streamingdienst, meent Schellevis. "Het is verwarrend. Als je weet wat je zoekt is er wel een gemeenschappelijke zoekfunctie. Maar als je een film wilt zien waarvan je weet dat deze bij de publieke omroep is geweest moet je die eerst via hun 'deel' opzoeken. Het navigeert niet lekker en je kunt daarnaast niet verfijnen op categorieën. Het is lovenswaardig dat deze partijen met zijn drieën een dienst hebben opgezet maar de manier waarop is gewoon niet goed genoeg. Vooral niet omdat je er (7,95 per maand, red.) voor moet betalen."
Tegenvaller
Vooral de beeldkwaliteit van de verschillende streams valt volgens Schellevis zwaar tegen. "Deze verschilt sowieso per aanbieder. De beelden van SBS zijn meestal mooier dan van RTL of de NPO. Maar over het algemeen is eigenlijk alles nog te onscherp. Ze beloofden HD-kwaliteit en dit is echt ver onder de maat."
Desalniettemin neemt het gebruik van video on demand-diensten toe. "Veel mensen bleven toch downloaden en televisiekijken maar Netflix heeft het wel echt populairder gemaakt. Videoland zag dat en heeft ook diensten ontwikkeld." Volgens de tech-journalist heeft Netflix van alle diensten het beste aanbod. "Hun eigen ontwikkelde serie House of Cards heeft veel geld gekost maar heeft hen ook wel kijkers opgeleverd. Netflix werd lange tijd gezien als een platform om B-films op te kijken en dat imago is daardoor wel veranderd. Het totale aanbod is sinds de introductie in Nederland ook wel verbeterd."