Nieuws29 nov '11 13:02Aangepast op 29 nov '11 17:22

Vogels maken vliegen gevaarlijk

Auteur: BNR Webredactie

De vliegveiligheid op Schiphol is in gevaar doordat zich op de luchthaven steeds meer vogels bevinden. De Onderzoeksraad voor Veiligheid roept staatssecretaris Atsma van Luchtvaart op om maatregelen te nemen.

De onderzoeksraad presenteerde dinsdag het rapport ‘ Noodlanding na vogelaanvaring’. De raad deed onderzoek naar aanleiding van een noodlanding van een Boeing van Royal Air Maroc, vorig jaar zomer. Het vliegtuig kwam tijdens de start in botsing met een groep ganzen.

Steeds meer ganzen
Volgens de raad botsen vliegtuigen heel vaak op vogels, vooral tijdens de start en landing. Meestal gaat het om ganzen, en omdat het aantal ganzen nog steeds toeneemt moet er volgens de onderzoekers 'snel en doortastend worden opgetreden' door het ministerie.

Luchtvaartdeskundige Benno Baksteen, kijkt niet vreemd op van de conclusie dat vogels op vliegtuigen botsen. "Schiphol is een luchthaven waar vrij veel open ruimte omheen ligt dat vogels aantrekt. Het probleem is al langer bekend".

Toch komt de onderzoeksraad met het rapport en spreekt van risico's. "De onderzoeken en werkgroepen zijn er al. Maar het is moeilijk om daar maatregelen uit te halen omdat er ook tegenkrachten zijn. De onderzoeksraad zegt hier; we hebben een incident gehad dat goed is afgelopen maar het onderschrijft dat het belangrijk is om echt maatregelen te treffen om te proberen met name de ganzenpopulatie wat in toom te houden."

Vergas de ganzen
Staatssecretaris Joop Atsma van Luchtvaart zei dinsdag dat de noodlandig van het vliegtuig van Air Maroc aantoot dat "de groeiende ganzenpopulatie een probleem is dat we moeten oplossen".

Atsma is al langer bezig om de zone rond de luchthaven onaantrekkelijker te maken voor vogels. "Ik wil met klem benadrukken dat we de mogelijkheid om ganzen te vergassen als aanvullende maatregel nodig hebben", zei Atsma. "De maatregelen die tot op heden genomen zijn, hebben namelijk niet kunnen voorkomen dat het aantal ganzen blijft toenemen. In de directe omgeving van Schiphol is het aantal ganzen sinds 2008 bijna verdubbeld."

Een Kamermeerderheid wil dat nog eens goed wordt gekeken naar alternatieven voor het vergassen van ganzen.

Hoge gebouwen
Het rapport waarschuwt ook voor het gevaar dat een vliegtuig op een toren in de buurt van het vliegveld botst. De radarschermen van luchtverkeersleiders zouden die torens niet kunnen zien.

Benno Baksteen legt uit waarom gebouwen niet op de radar worden weergegeven, maar dat dit wel ter discussie staat. "Er is een discussie over gebouwen in het algemeen. Je kunt ze beter niet op de radar zetten, want het maakt het beeld ondoorzichtig. MAar voor hoge gebouwen zou je een uitzondering kunnen maken. Normaal gesproken blijf je, ook als je motorproblemen hebt, ruim boven die gebouwen. In extreme gevallen zou het helpen toch aanvullende informatie te kunnen geven. Het is zeker een punt om te heroverwegen."

Rechtsomkeert
Vorige week moest een vliegtuig van easyJet direct na het opstijgen nog rechtsomkeert maken naar Schiphol omdat er een vogel in de motor terecht was gekomen.  Een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij dacht dat het ook toen om een eend of gans ging. Kleinere volgens richten geen schade aan wanneer zij in de motor terecht komen.

Bekijk hieronder wat er gebeurt met een vliegtuig dat opstijgt en een vogel in de motor krijgt.

General Motors voert verschillende tests uit op vliegtuigmotoren

Gerelateerde artikelen