Nieuws13 nov '13 13:06Aangepast op 13 nov '13 13:30

'De consument bepaalt hoe snel de papieren krant verdwijnt'

Auteur: Harmen Simon Teunis

Hoe lang verschijnt het FD nog op papier en hoe gaan BNR en het FD zich verder digitaal ontwikkelen? Een gesprek van Paul van Liempt met Eugenie van Wiechen, de opvolger van Jacques Kuyf als Algemeen Directeur FD Mediagroep.

Van Wiechens carrière begon na een studie chemische technologie bij McKinsey. Na acht jaar maakte zij de overstap naar Sanoma. In 2008 trad zij in dienst bij Marktplaats.nl als Algemeen Directeur, om vervolgens in 2009 managing director van LinkedIn Nederland te worden. In 2011 trad Eugenie toe tot de directie van FD Mediagroep om per 1 januari het stokje van Jacques Kuyf als algemeen directeur van de FD Mediagroep over te nemen. Kuyf maakte dinsdag bekend na 7 jaar te vertrekken bij de FD Mediagroep.

Vanuit je ervaring zit de digitale wereld je als gegoten?
"De digitale wereld is heel belangrijk. Als mensen nu nog praten over nieuwe media, hebben zij de slag niet gemaakt. Ook voor ons is die wereld heel belangrijk. We zien onze gebruikers en luisteraars steeds meer naar de digitale platforms verhuizen. En die moeten we volgen."

Er hing een uitspraak van jouw voorganger, Jacques Kuijf, boven de markt. Hij zei: het FD gaat nog een tijdje als krant door. Want de papieren krant verkoopt ook nog. Maar op een gegeven moment houdt dat op. Misschien is het een idee om over een tijd over te gaan naar een zaterdagkrant. Zou jij ook zo’n gewaagde uitspraak willen doen?
"Ik denk dat het altijd belangrijk is om te kijken waar de lezer je het liefst tegenkomt. Dat kan door de week anders zijn dan in het weekend. Ik denk dat in het weekend de papieren krant wellicht langer kan bestaan dan door de week. Maar ook doordeweeks hebben we het afgelopen jaar heel gericht geïnvesteerd in een vernieuwing van de krant. We hebben het Berliner-formaat geïntroduceerd. En we zien dat onze betaalde papieren oplage weer stijgt. Dus voorlopig verwacht ik dat die krant er nog wel is."

Hoe gaat de digitalisering zich verder doorzetten?
"Het is heel erg lastig om dat soort voorspellingen te doen. Kijk maar naar tien jaar geleden. Toen hadden we nog geen iPhone of tablet. Maar ik denk dat de komende vijf jaar die papieren krant er nog wel zal zijn. Het is moeilijk om te zeggen. Maar ik denk dat er verschil is tussen het weekend en doordeweeks. De consument bepaalt dat uiteindelijk."

Het FD is natuurlijk een krant die zich op een nichepubliek richt. De kranten die zich op een breed publiek richten, doen het allemaal veel slechter.
"Wij zijn inderdaad een nichekrant. Wij zitten heel duidelijk in dat financieel-economisch domein. Daar zijn we bepalend in Nederland. En dat maakt onze positie iets anders dan veel andere landelijke dagbladen. De professionals, de mensen in het bedrijfsleven, blijven ons consumeren."

Wat gaan we merken van de digitalisering in dit bedrijf op korte termijn?
"Ik denk dat we er al best wel wat van merken. Op dit moment consumeert, als je naar de krant kijkt, een derde van ons lezerspubliek de krant via een tablet of via de desktop. Dus dat merken we al. We zijn ook nieuwe lanceringen aan het doen. Bij BNR hebben we heel recent de nieuwe app gelanceerd. We hebben gekeken waar de luisteraar ons wil consumeren en op welke manier. Een app stelt je in staat om zelf, op het moment dat het jou uit komt, het nieuws te horen of een bepaald programma terug te luisteren. Ik denk dat het iets is wat we steeds meer moeten gaan doen. We moeten onze doelgroep volgen op de manier die hem of haar het beste uit komt."

Je moet ook nadenken over de verdienmodellen. We zien wat Amerika doet en daar kijken we altijd naar als voorbeeldland op dit gebied. Heb je al iets in je hoofd? "Ik denk dat er een aantal nieuwe verdienmodellen nodig zijn, want de hele mediaindustrie staat toch wel onder druk. Daar moeten we een antwoord op formuleren. Over twee weken lanceren we eigenlijk voor het eerst een echt nieuw product, gericht op de professional. Het is nog meer niche dan het FD al is. Daar koppelen we een digitaal verdienmodel aan. Het is een abonnementsmodel. En dat is in de digitale omgeving vrij nieuw."

Is dat iets wat in heel Nederland doorgang gaat vinden?
"Dat hangt af van de positie die je inneemt in het medialandschap en of je wel of niet geld kunt vragen voor digitale content. Gelukkig zijn wij in de positie dat we dat kunnen."

Hoe laat Jacques Kuyf het bedrijf achter?
"Ik denk dat Jacques het geweldig heeft gedaan. Hij heeft een bedrijf groot gemaakt wat er nu gewoon goed voor staat in het Nederlandse medialandschap. Het merkdenken, de kracht van onze merken, dat hebben we voor een groot deel aan hem te danken. Maar ook in veel van de vernieuwingen heeft hij een belangrijke rol gespeeld."

Je broer Jaap van Wiechen zit in de Raad van Commissarissen. Hij kan dus over je lot beslissen. Zorgt dat niet voor een vreemd spanningsveld?
"Wij kunnen door een deur. We kunnen het heel goed met elkaar vinden en werken op dit moment al twee jaar samen. Dat gaat heel erg goed. Daar verandert eigenlijk niets aan."

Je moet in het onafhankelijk toezicht houden de schijn niet tegen hebben. Hoe is dat op te lossen?
"Ik werk met de Raad van Commissarissen en de raad ziet er geen probleem in. Ik zie dat zelf ook niet. Ik werk het meest met de voorzitter van de Raad van Commissarissen."

In België heeft zakenkrant De Tijd een digitale avondkrant gelanceerd. Kan dat ook een richting zijn waar het FD heen gaat?
"Je kunt in veel richtingen denken. Ik geloof heel erg in dat wij goed moeten zorgen dat wij de zakelijke doelgroep in zijn behoefte voorzien en dat steeds meer niche gaan doen. Daarnaast zijn er andere manieren waarop je de lezer in zijn consumtiepatroon van nieuws raakt. We hebben bijvoorbeeld gekeken naar het gebruik van de tablet. En we zien dat daar bijvoorbeeld op zondag een nieuw nieuwsmoment zit. We hebben nu een nieuwe lancering gedaan, FD7, en daar brengen we die zaken die je niet had mogen missen om de volgende werkweek goed in te gaan. Op die manier innoveren we."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen