BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Interview | Wat verdienden we aan de slavernij

  • BNR Webredactie
maandag 1 juli 2013, 17:33
“De plantages hielden een zeer goede administraties bij waarin precies stond hoeveel werd betaald voor iedere slaaf."

Vandaag precies 150 jaar geleden werd de slavernij in Nederland afgeschaft. Daarmee kwam in 1863 een eind aan 200 jaar slavenhandel. Wat heeft Nederland verdiend aan de slavenhandel?

Koninklijk paar bij herdenking slavernijverleden
Koninklijk paar bij herdenking slavernijverleden

De rol van Nederland in de internationale slavenhandel was groot, maar wat Nederland er precies aan verdiend heeft, is niet duidelijk. Hoogleraar Sociale Geschiedenis Ulbe Bosma gaat dat onderzoeken. BNR’s Petra Grijzen vroeg hem naar het leven en het welzijn van de slaven.

Hoeveel er verdiend is, gaat u onderzoeken. Weet u al wel op welke manier er aan de slavernij verdiend is?

“Ja, op verschillende manieren. Het ging niet alleen om de plantages. Het ging om de slavenschepen, om de verscheping van de producten die door de slaven werden gemaakt: de suiker, de koffie, de tabak. Bovendien was Nederland een hele grote verwerker van deze producten, die importeerden we vanuit alle koloniën om die vervolgens door heel Europa te exporteren. Op deze wijze heeft Nederland heel veel verdiend aan producten die door slaven werden gemaakt.”

Het is vrij lang geleden, is het allemaal nog goed te achterhalen?

“De plantages hielden een zeer goede administraties bij waarin precies stond hoeveel werd betaald voor iedere slaaf. De maatschappij die de schepen verzekerde, had natuurlijk ook precies inzicht in de ladingen die werden vervoerd en ook de Nederlandse bedrijven hielden boekhoudingen bij. Ten slotte weten we vrij precies wat de suiker, tabak en koffie deden op de Europese markten, dus we kunnen dit allemaal behoorlijk goed reconstrueren.”

Slaven waren handel, handelswaar. Hoe werd er met deze mensen omgegaan?

“Het meest verbijsterend en ontstellend is de koude en boekhoudkundige manier waarop de slaaf als een productiemiddel werd geboekstaafd. Er werd ook rekening mee gehouden dat slaven door de erbarmelijke werkomstandigheden niet al te lang leefden.”

Kunt u uitleggen hoe er concreet met slaven werd omgegaan?

“Ruw en gewelddadig. Dat gold natuurlijk vooral tot 1800 toen er nog slaven konden worden geïmporteerd vanuit Nederlandse koloniën. Na 1800 werd men iets zuiniger omdat de Engelsen in 1807 de slavenhandel hadden verboden. Menselijk gezien is het een buitengewoon verspillend systeem geweest. Verspilling van mensenlevens en verspilling van kapitaal. De op slavernij gebaseerde economie was niet goedkoop.”

Waarom was die economie niet goedkoop?

“je moet natuurlijk slaven halen, dus er waren handelaren in Afrika die aan de slavernij verdienden. Er moesten winsten gemaakt worden op de plantages, dus al met al was het geen goedkoop systeem. En de onmenselijke omstandigheden waaronder men leefde, leidde tot hoge sterfte.”

Economieslavernij
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Persconferentie: geen versoepelingen, maar 'aanpassingen'

Nijboer (PvdA): Ondernemers hebben baat bij lastenverzwaring

Geen concrete versoepelingen, wel perspectief

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Gratis geld voor iedereen!

Draagvlak voor avondklok smelt als sneeuw voor de zon

Hoeveel turbulentie kan de luchtvaart verdragen?

De lijdensweg van bouwer Strukton onder 'Tsaar' Sanderink en 'Raspoetin' Van Rijbroek

BREEKT VERKIEZINGEN | CDA

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play