Nieuws19 jun '12 16:59Aangepast op 19 jun '12 17:20

Het plaatje bepaalt het vaatje

Auteur: Pieter van den Akker

"Vrouwen houden van mooie plaatjes en van zachte dingen en willen graag vertederd worden. Dat is een van de redenen dat je op etiketten van wijnflessen plaatjes van dieren ziet."

Zo verklaart wijnboer en schrijver van wijnboeken, Ilja Gort, het verschil in mannen en vrouwen voor de keuze voor een fles wijn. Het NRC meldde dinsdag dat vrouwen en mannen andere wijn kopen. Vrouwen gaan voor flessen met vrolijke, moderne etiketten en mannen voor de traditionelere, zo blijkt.

Vogeltje, salamandertje
"Het verschil is enorm groot", gelooft Ilja Gort. "Mannen kiezen rationeel, via de rede. En vrouwen kiezen emotioneel, via het hart", vat hij het verschil samen. Hij gaat verder: "Een bekend fenomeen in de wijnlabeldesignwereld is dat als je veel wil verkopen je een dier op het etiket moet afbeelden. Dus je hebt heel veel wijnen met daarop een varkentje, vogeltje of salamandertje."

Over de voorkeur van mannen zegt hij: "Die willen juist een chateau zien met brullende leeuwen en spieren. Die vinden dat veel interessanter staan."

Zelfde wijn, ander etiket
Gort, die zijn eigen chateau heeft, past deze kennis zelf ook toe, zegt hij. "We hebben zelf een wijn in Nederland met een tulp op het etiket. Dat is een bloem, dus vrouwen kopen dat ook heel veel. Diezelfde wijn verkopen we in Engeland in een supermarkt en daar is 'ie anders geëtiketteerd. Met een kasteel erop en met leeuwen."

Klik hier om te luisteren naar wijnkenner Ilja Gort.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen