Nieuws5 mrt '13 06:59Aangepast op 5 mrt '13 11:03

Kosten regionaal OV verdubbeld

Auteur: Anne-Greet Haars

De uitgaven aan het regionale openbaar vervoer zijn in zes jaar meer dan verdubbeld. En dat terwijl reizigers met de tram, metro of bus maar 5 procent meer kilometers maken.

De kosten van het regionale openbare vervoer namen met 105 procent toe tussen 2004 en 2010. Dat blijkt uit een publicatie van SEO Economisch Onderzoek naar de effecten van marktwerking in het openbaar vervoer.

"Vooral de belastingbetaler draait hier voor op", vertelt Koert van Buiren, hoofd Markt & Overheid bij SEO Economisch Onderzoek. "Het aanbod van het openbaar vervoer is wel flink gestegen, maar veel minder hard dan de kosten. Maar omdat het reizigersaantal maar met 5 procent toeneemt, neemt de bezetting ook af."

Onderbelicht
Volgens Van Buiren is de financiële kant onderbelicht bij de aanbestedingsprocedures. "Daar waar bedrijven concurreren om het openbaar vervoer uit te mogen vervoeren, zie je dat er veel aandacht is voor de vervoerskundige kant. Dus of het milieuvriendelijke bussen zijn, of er wifi in zit en de dienstregeling."

Zorgen bij politici
Politici in de Tweede Kamer maken zich zorgen over de steeds maar stijgende uitgaven voor het openbaar vervoer, terwijl er niet meer reizigers gebruik maken van tram, metro en bus. Onder meer VVD, PvdA, SP en D66 willen snel helderheid over de regionale aanbestedingen en de gevolgen daarvan.

"We moeten kijken hoe we kwaliteit kunnen krijgen in combinatie met meer reizigers'', stelt VVD-Kamerlid Betty de Boer. Volgens haar is het belangrijk om lessen te trekken uit de situatie rond tram en bus, zodat ook aan de NS betere eisen kunnen worden gesteld. "Zo zou het aantal reizigers een veel dwingender eis moeten zijn.''

Marktwerking
"Er is marktwerking, geïntroduceerd in 2000", legt Van Buiren uit. "Vanaf 2004/2005 zie je dat het echt gestalte begint te krijgen in Nederland. En in de kwaliteit van het openbaar vervoer zie je dat de marktwerking werkt, maar in de kosten niet."

Ook komt het vaak voor dat in een aanbestedingsprocedure vaak maar één bedrijf meedoet. "Dan heeft het bedrijf in feite een monopoliepositie."

Landelijk kader voor tarieven
Ook Duco Hoogland van coalitiegenoot PvdA stelt dat de marktwerking niet is geworden van wat er eerder van werd verwacht. Hij vindt het daarom goed dat er een landelijk kader voor tarieven komt, waar iedereen zich aan moet houden. Ook moeten vervoerders volgens hem veel meer gaan samenwerken, iets waar staatssecretaris Wilma Mansveld (Openbaar vervoer) ook al op hamert.

Debat
Stientje van Veldhoven van D66 vindt dat het niet zo kan zijn dat gemeenten en provincies minder zorgvuldig zijn met het geld omdat een groot deel van de rijksoverheid komt. Ze wil een debat om meer te weten te komen over de cijfers. "Het kan zijn dat de kosten stijgen omdat we nu beter openbaar vervoer hebben en dat het aantal reizigers nog na-ijlt. Het is natuurlijk een ander verhaal als er enorme winsten worden gemaakt'', vindt ze.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen