Nieuws3 jun '13 13:35Aangepast op 3 jun '13 15:42

Ondernemers, zet koers naar Panama!

Auteur: Melvin Captein

Waar Europa stilstaat, blijft Latijns-Amerika maar vooruit hollen. En dan vooral het staatje Panama. De wolkenkrabbers schieten naast het Panamakanaal als grassprieten de grond uit. Wat maakt het land zo aantrekkelijk voor ondernemers?

Het kleine land in Midden-Amerika wil een tweede Singapore worden, een scharnier tussen Noord en Zuid-Amerika. Steeds meer bedrijven, zoals bijvoorbeeld Philips, verplaatsen hun regionale hoofdkwartier er zelfs heen.

Wolkenkrabbers
BNR-verslaggever Laurens Boven ging zelf naar Panama om het ondernemersklimaat te peilen. Daar vergaapte hij zich met de Nederlandse zakenman Dieter Ploeger aan de vele wolkenkrabbers in aanbouw. Ploegers bedrijf Thermaflex levert isolatiematerialen, leidingsystemen en airconditioning aan de torens. "Op het moment verkopen we alleen nog", vertelt Ploeger op de top van één van de flats. "Maar we zijn hard aan het volume aan het  werken, zodat het aantrekkelijk wordt hier ook een eigen fabriek neer te zetten."

Terwijl in Europa de crisis woekert richt het Brabantse Thermaflex zich op Latijns-Amerikaanse groeimarkten, vertelt Ploeger. "We zijn zeven jaar geleden in Mexico begonnen en zijn sindsdien uitgebreid naar Panama en Colombia. Dat zijn belangrijke groeimarkten voor ons."

Kansen
Ook Michiel Reynders van de Nederlandse ambassade in Panama ziet kansen voor ondernemers. De ambassadepost is geopend om het Nederlandse bedrijfsleven te helpen voet aan de grond te zetten in het Midden-Amerikaanse land. "Vooral in de logistieke maritieme sector liggen mogelijkheden. Dat komt natuurlijk vanwege het kanaal. Dat kanaal wordt ook verder uitgebreid en dat betekent dat het aantal havens en de logistiek groeit. Daar kan Nederland een belangrijke bijdrage aan leveren."

Het nieuwe Dubai? Dat is een belediging!
Henri Kerkhof is met investeringsmaatschappij Panama Portfolio al acht jaar actief in het land. Volgens hem is ondernemen in het land een verademing, ten opzichte van het door de crisis gegijzelde Europa en Amerika. "Daar is de sfeer wat depressief. In Panama voel je de energie, de mogelijkheden en de toekomstperspectieven."

Panama wordt daardoor ook wel het nieuwe Dubai genoemd, maar dat doet volgens Kerkhof geen recht aan het land. "Ik houd niet van hypes en luchtbellen en voor Panama voorzie ik echt substantiële groei. Het fundament is hier sterk. Dat komt met name omdat de Amerikanen tot 2000 het Panamakanaal hebben gehad. Zij hebben het nooit commercieel geëxploiteerd. Nu het weer van de Panamezen is kunnen zij dat wel gaan doen. Dat brengt direct en indirect inkomsten met zich mee. Distributiecentra en hoofdkantoren willen zich hier vanwege de centrale ligging vestigen."

Politiek stabiel
Op sociaal en politiek vlak zit het in Panama ook wel snor, meent Kerkhof. "Het is een van de veiligste politieke havens in Latijns-Amerika. Toen het kanaal is teruggegaan van de Amerikanen naar de Panamezen is voor die stabiliteit een belangrijke bodem gelegd. In een clausule staat dat als de continuïteit van het kanaal in gevaar komt, de Amerikanen mogen ingrijpen. Dit omdat het zo'n belangrijke ader in de wereldhandel is. Door dat toezicht blijft de politieke situatie stabiel."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen