Nieuws31 mrt '14 13:29

Vrouwen helpen moederbedrijf Christine le Duc uit crisis

Auteur: BNR Webredactie

Het Duitse erotiekconcern Beate Uhse, moederbedrijf van Christine le Duc en de sekscatalogus Pabo, heeft over het afgelopen jaar winst weten te boeken. Dit kwam vooral dankzij steeds meer vrouwelijke interesse voor seksspeeltjes, massage-olie en lingerie.

Christine le Duc richt zich steeds meer op erotische artikelen voor vrouwen.
Christine le Duc richt zich steeds meer op erotische artikelen voor vrouwen. (ANP)

Het is voor het eerst sinds 2008 dat een positief resultaat voor belastingen werd bereikt, zo blijkt uit het maandag gepubliceerde jaarverslag van het bedrijf, dat wordt geleid door de Nederlander Serge van der Hooft.

Meer winst, minder omzet
De winst voor belastingen kwam uit op 1,3 miljoen euro, terwijl een jaar eerder nog een verlies werd geleden van 0,4 miljoen euro. De omzet daalde licht tot 142 miljoen euro.

"2013 stemt ons tevreden", zei Van der Hooft in een toelichting. "We zijn klaar voor uitbreiding bij al onze kanalen. Het succes van de getroffen maatregelen laat zich duidelijk zien in onze resultaten."

Nieuwe klant is vrouw
Beate Uhse heeft de laatste jaren fors gesneden in het winkelbestand door verlieslijdende vestigingen te sluiten, terwijl de verkoop via het internet juist werd versterkt. Ook richtte de onderneming zich steeds meer op erotische artikelen voor vrouwen. Inmiddels is ruim 80 procent van de nieuwe klanten een vrouw.

Het bedrijf uit het Noord-Duitse Flensburg verwacht dit jaar een omzet te draaien van 145 tot 150 miljoen euro en er wordt weer een winst voorspeld. Het belangrijkste distributiecentrum van Beate Uhse is gevestigd in het Zeeuwse Walsoorden.

Pabo opende in januari de eerste Flag Ship Store aan de Nieuwendijk in Amsterdam, die zich volledig op vrouwen richt. Het grootste erotiekpostorderbedrijf van Europa is dit jaar 30 jaar actief in Nederland.

Gerelateerde artikelen