BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Vliegen met een Batman-cape is niet veilig

  • Pieter van den Akker
donderdag 12 juli 2012, 8:42
BNR's Mark Beekhuis: "Batman is 1.88 meter hoog, een belangrijke statistiek."

Een stukje praktische wetenschap: als Batman een íets grotere cape zou kopen, zoú hij kunnen vliegen. Alleen de landing...

"In de eerste scène van Batman Begins springt hij van een 150 meter hoog gebouw", vertelt BNR's Mark Beekhuis. "Dan glijdt hij rustig naar de grond. Vier natuurkundestudenten uit Leicester hebben uitgerekend dat dat kán. Daar staat een flink stuk over in het wetenschapsblad Journal of Physics."

Grotere cape
Voorwaarde is wel dat Batman een grotere cape aanschaft dan 'dat ding dat hij nu draagt', haalt Beekhuis tip 1 van de Britse studenten aan. "Ze hebben uitgerekend dat hij 1.88 meter hoog is. Dat is toch een statistiek die belangrijk is. Als je dan een mooie symmetrische driehoek en vleugels maakt, heb je 4.69 meter breedte en 2,2 vierkante meter 'zeildoek'. En als hij dat allemaal heeft - maar dat is flink groter dan wat hij nu draagt, hoor - kan hij een glijvlucht maken van 350 meter vooruit."

Probleem met landing
Dat is eigenlijk helemaal niet zo slecht, vindt de BNR-redacteur. Maar de landing 'ziet er helemaal niet goed uit', gaat hij verder. "Als je de berekening van de studenten mag geloven gaat de snelheid als hij naar beneden springt even omhoog naar 109 kilometer per uur. Dan vertraagt 'ie wat, maar hij komt nooit meer onder de 50 kilometer per uur. En als je met die snelheid landt, doet dat op z'n minst pijn aan de voeten."

De studenten hebben uitgerekend ('zoals je misschien ook verwacht') dat, als je met een cape van een flatgebouw springt, dat niet overleeft. "Ze hebben wel een oplossing daarvoor bedacht. Als 'ie nou op het allerlaatste moment een remparachute zou openen, zou het misschien kunnen. Maar eigenlijk is de conclusie: alles overziend is vliegen met een Batman-cape niet veilig."

BatmancapeVliegen
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Lelijke eendje Italië

Ochtendspits | 26 januari

In de Middag | 26 januari

Zoeken naar zingeving

Opinie | Kort en klein

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play