Nieuws15 aug '12 06:19

De beste baan ter wereld

Auteur: Pieter van den Akker

Niet hoeven terugkomen van vakantie op een tropisch eiland. Hans Pieters kreeg het voor elkaar. In het afgelegen plaatsje Hana op het eiland Maui in Hawaii runt de 68-jarige Nederlander zijn zweefvliegbedrijfje voor toeristen.

Door: Reinout van Wagtendonk

Wie kent het gevoel niet na een vakantie in een zonnig paradijsje? “Hoe zou ik daar nou eens voor altijd kunnen leven?” Hans Pieters uit Breda deed het door van zijn hobby, zweefvliegen, zijn beroep te maken.

Als scholier leerde hij op het vliegveld Gilze-Rijen zweefvliegen op kosten van de Nederlandse overheid. “Omdat ze piloten nodig hadden voor de KLM en de luchtmacht en marine probeerden ze scholieren geïnteresseerd te krijgen in de vliegerij door zweefvlieglessen te betalen”, vertelt hij in zijn kantoortje bij het start- en landingsbaantje van Hana.  Na een opleiding aan de Zeevaartschool in Vlissingen en varen als koopvaardij-officier kwam hij na een aantal jaren met zijn Amerikaanse vrouw in Californië terecht. Hij maakte er aan wal carrière in de scheepvaartindustrie, maar bleef daarnaast vliegen.

“Na zoveel jaren werken onder hoge druk in dat rond-de-klok wereldje besloot ik dat ik aan iets vreedzamers en meer plezierigs toe was”, zegt Pieters. “Ik heb toen vijf jaar geleden een motorzweefvliegtuig gekocht en ben gaan uitzoeken waar ik daar een zaakje om een een beetje geld mee te verdienen  kon gaan beginnen."

“Ik moest mooi weer hebben en liefst een eiland. Er moesten genoeg toeristen komen. En er moest een goed vliegveldje zijn met niet al teveel luchtverkeer. Ik wilde iets unieks kunnen bieden.”

De Nederlander uit Californië was ooit een keer eerder in het als 'Heavenly Hana' aangeprezen plaatsje aan het einde van de roemruchte, langs oceaanafgronden en door tropisch regenwoud kronkelende, hooguit anderhalfbaans brede Hana Highway geweest. Hij herinnerde zich de voordelen die hij toen al opgemerkt had voor iemand die er zweefvliegdiensten wilde gaan aanbieden. 

"Er zijn nauwelijks begaanbare wegen in dat oostelijke deel van Maui, dus de beste manier om echt een overzicht te krijgen van het landschap is vanuit de lucht”, vertelt de eigenaar van Skyview Soaring.  “Het blauwe water, de witte, zwarte en zelfs rode stranden. Echt fantastisch om te zien."

“Aan deze kant van het eiland heb je altijd wolken en korte buien die mooie regenbogen opleveren. En dan heb je de Haleakala vulkaan die over Maui uittorent.  De krater is een beschermd nationaal park, gemotoriseerde vliegtuigen en helikopters mogen er vanwege de geluidsvervuiling niet overheen, maar als geluidloos zweefvliegtuig mag ik dat wel. En ik ben de enige die dat doet. Ik heb nog nooit een passagier gehad die niet totaal onder de indruk was van de kleurschakeringen en het landschap in die slapende vulkaan.”

Hij kan rondkomen van de vluchten die 150 dollar tot 250 dollar kosten, afhankelijk van de lengte. Hij is zeven dagen per week beschikbaar. Er komen dagelijks enige honderden toeristen naar het plaatsje met slechts één echt hotel en de nodige B&B’s en andere gastverblijven. “Soms heb ik niemand op een dag, maar soms ben ik ook van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in de lucht”, vertelt Hans Pieters.

Twee of drie keer per week moet hij ’s nachts naar de dichtsbijzijnde stad, Kahalui, rijden voor brandstof. Over die 80-kilometer lange Hana Highway kronkelweg met de ontelbare blinde bochten. “Het is eigenlijk gemakkelijker in het donker”, zegt hij laconiek over het vijf uur durende retourtje. “Minder verkeer en bij de scherpe bochten zie je tegenliggers eerder aankomen vanwege hun koplampen.”

Pieters ziet er jonger uit dan zijn 68 jaren.  “Een van de redenen dat ik de pressure cooker van mijn oude baan opgaf om dit te gaan doen was omdat ik er vijf jaar geleden juist veel ouder uitzag. Ik leek toen wel 80. Zo’n tropisch paradijs doet wonderen”, lacht hij.  “Ik heb de beste baan in de wereld.  Ik vind het fantastisch om mensen te kunnen laten zien hoe mooi mijn eiland is.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen