Nieuws24 dec '12 16:21Aangepast op 24 dec '12 16:52

Ondanks crisis neemt consumptiezucht toe

Auteur: Mijke Hurkx

Een kwart van de Duitsers koopt dingen niet omdat ze die nodig hebben, maar uit een emotionele of zelfs ziekelijke aandrang. Die consumptiezucht is in het land opnieuw toegenomen.

Dit hebben onderzoekers in Duitsland naar voren gebracht in hun langlopende onderzoek naar consumptie. Steeds meer mensen kunnen het kopen niet laten. Ze gaan zaken aanschaffen in de hoop dat consumptie negatieve gevoelens zal verdringen, concludeerde professor consumptiegedrag Lucia Reisch van de Zeppelin Universiteit samen met haar collega Gerhard Raab, professor Economische Psychologie.

Duitse media berichtten maandag vlak voor kerst over het consumentenonderzoek, waarvoor al sinds 1990 zo nu en dan een grote groep consumenten wordt gepolst.

Het bestaan van deze aandrang of zucht is allang bekend, maar de onderzoekers stelden vast dat het aantal mensen dat ze in deze categorieën indelen, sinds 2010 opvallend snel is gestegen van 17 naar 26 procent van de 1300 'proefkonijnen'.

Een deel van die stijging wordt verklaard door het internet, dat veel remmingen of hindernissen bij het kopen van goederen wegneemt.

"Een bankbiljet dat men aanpakt, heeft door het voelbare papier een duidelijke waarde'', zegt professor Lucia Reisch. "Bij internetbetalingen en creditcards, waarbij de rekening later pas komt, is het geld dat wordt betaald, voor velen niet direct zichtbaar en zo wordt het niet onmiddellijk als de tegenwaarde voor het gekochte herkend.''

Reisch ziet ook een totaal andere mentaliteit die consumptiezucht in de hand werkt. "In de jaren 60 en 70 werd krediet voornamelijk opgenomen voor huizen of opleidingen. Nu wordt krediet opgenomen voor allerlei consumptiegoederen. Er zijn totaal andere normen", aldus Reisch.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen