Nieuws17 jul '13 07:30

Frankrijk mag verkoop Mercedes blokkeren

Auteur: Harmen Simon Teunis

Frankrijk mag de verkoop en registratie van nieuwe auto's van het Duitse merk Mercedes-Benz blokkeren. Dat heeft de Europese Commissie geoordeeld. Sommige modellen gebruiken een aircomiddel dat volgens Europese regels verboden is.

Vandaag is er crisisoverleg over de kwestie in Brussel. De Franse maatregel heeft de schijn van protectionisme over zich, maar Europa geeft de Fransen toch gelijk, zegt SP-Europarlementariër Dennis de Jong. "In eerste denk je dat deze maatregelen wordt genomen om de eigen auto-industrie te beschermen. Maar het blijkt toch anders te liggen."

"In 2006 is er een richtlijn aangenomen die een bepaalde koelvloeistof weert. En de auto-industrie weet al heel lang dat het middel niet meer mag worden gebruikt voor de airco." Het verweer uit Duitsland klinkt dat het nieuwe middel ook onveilig is. "Dat wilden ze eerst testen. En daarvan heeft de commissie gezegd dat het vreemd is, omdat het in 2006 is afgesproken. Je mag niet zomaar individueel nieuwe maatregelen gaan bedenken, want dan hebben we geen interne markt meer", zegt de Europarlementariër.

De Jong vindt het ook vreemd dat de Duitsers zich op deze manier in de vinger snijden. “Want de Duitse industrie is ontzettend actief in Brussel om al dit soort besluiten al vroeg te beïnvloeden. Ze zijn dus ook goed op de hoogte. Daarom zou je het niet verwachten dat de Duitsers zelf besluiten zich niet aan de gemaakte afspraken te houden.”

1000 keer slechter dan CO2-uitstoot
De koelvloeistof die gebruikt wordt, is met de richtlijn verboden omdat deze duizend keer slechter is dan CO2-uitstoot.

“Dat heeft voor de opwarming van de aarde heel negatieve gevolgen. Maar volgens de Duitsers vliegt de vervangende vloeistof snel in brand als je er een ongeluk mee krijgt. En dan komen er ook gassen vrij, dus is dat ook niet veilig. Maar dat wisten ze in 2006 ook al.”

Verkoopverbod
De zaak heeft tot de nodige spanning geleid tussen Berlijn en de EU. Brussel heeft zelfs gedreigd een rechtszaak tegen Duitsland te beginnen wegens het schenden van de Europese regels.

"Alle andere lidstaten kunnen nu hetzelfde doen als Frankrijk. Dan kan Duitsland dus geen auto’s van Mercedes meer exporteren naar andere landen."

De zaak zou zelfs tot een verkoopverbod voor Mercedes kunnen leiden in thuismarkt Duitsland. "De Europese Commissie gaat niet gelijk naar het Hof van Justitie maar gaat eerst onderhandelen met de Duitse regering. Maar als dat fout gaat dan kan de Europese Commissie zeggen dat binnen Europa geen nieuwe auto’s geregistreerd mogen worden die niet voldoen aan de nieuwe norm."

Misschien toch een spel
Toch sluit De Jong niet uit de Fransen een spelletje spelen. “In Europa is men met allerlei besprekingen bezig om de CO2-uitstoot te reduceren. Op dit moment zijn er ook onderhandelingen om in de komende jaren de hele uitstoot van CO2 terug te brengen. Daar werken de Duitsers niet aan mee. De Fransen zouden dit kunnen gebruiken als een hefboom, zodat de Duitsers toch over de burg komen met die andere onderhandelingen.”

“Het zou zelfs zo kunnen zijn dat het hele pakket in een deal terecht komt tussen de Europese Commissie, de Fransen en de Duitsers. Zodat de Duitsers iets meer concessies doen op het algemene milieubeleid en de Fransen dan zeggen dat ze het verbod weer tijdelijk opheffen. Er is van alles mogelijk", aldus De Jong.

Gerelateerde artikelen