Hangplaatsen in het vliegtuig - hoe ver gaan de prijsvechters?
Prijsvechters willen steeds meer mensen in één vliegtuig proppen. Airbus heeft nu patent aangevraagd op 'hangplaatsen', waarbij men op een soort fietszadel hangt. Hoe ver kunnen prijsvechters gaan?
Op deze manier kan Airbus goedkopere kaartjes aanbieden. Ryanair had een paar jaar geleden een soortgelijk idee met staanplaatsen, maar dat werd afgekeurd vanwege veiligheidsvoorschriften. En als het aan Harry Horlings, onafhankelijk vliegtuigexpert, ligt, gaat er met dit idee hetzelfde gebeuren. "Men denkt dat men veilig bezig is, maar dat is niet zo. Ik vind het eigenlijk een bespottelijk voorstel."
Hoofd naar beneden
Hij onderzoekt op dit moment de vliegramp bij Faro
waarbij 56 mensen omkwamen en daar moeten we van leren, vindt hij.
"Daar braken de bagagebakken open en werden flessen drank en
koffers over de hoofden van de mensen naar voren geslingerd. Dat is
de reden ook dat men zegt: hoofd naar beneden houden. Nu moet je
voorstellen dat all die mensen bijna rechtop staan als die bakken
opbreken. Nou, ik zou er niet graag inzitten."
Bob Mulder, ermeritus hoogleraar luchtvaarttechniek TU Delft, denkt dat het voorstel wel door de veiligheidsvoorschriften kan komen. "Als je kijkt hoe de stoelen zijn geconstrueerd, dan zie je dat je in de heupen wordt vastgehouden. En dat is eigenlijk hetzelfde idee dan als je staat." Voor een paar uur lijkt het hem geen probleem, maar een langere tijd staan is minder fijn en dat kan niet iedereen. Airbus liet weten ook op lange vluchten de hangplaatsen in te willen zetten.

Hoe ver willen luchtvaartmaatschappijen gaan?
Michael O'Leary, CEO van Ryanair, zei al eens in
een interview dat gordels in het vliegtuig nutteloos zijn en dat
staan in vliegtuig prima kan. Met een stuntprijs van 1 pond wilde
hij de staanplek aanbieden. Mulder denkt dat de maatschappijen heel
ver willen gaan, maar heeft daar wel zijn twijfels bij. "Ik denk
dat luchtvaart op dit moment al heel goedkoop is. Moet het nog
goedkoper, vraag ik me af."

Hapje
Horlings denkt ook dat mensen steeds goedkoper
willen vliegen. "Maar daar zit natuurlijk een grens aan. Als dat
geld steeds minder wordt, waar gaat men dan op beknibbelen? Is dat
op het onderhoud, is dat op de veiligheid?" In elk geval niet op
entertainment, internet en hapjes aan boord, want daarmee wil
Airbus de toenemende krapte compenseren. Horlings: "Hapjes, ik vind
het leuk hoor, maar met een hapje overleef je een ongeval
niet."