BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Hangplaatsen in het vliegtuig - hoe ver gaan de prijsvechters?

  • BNR Webredactie
woensdag 16 juli 2014, 14:02 Update: woensdag 16 juli 2014, 15:57
Redacteur Elke van Boxmeer zocht het uit

Prijsvechters willen steeds meer mensen in één vliegtuig proppen. Airbus heeft nu patent aangevraagd op 'hangplaatsen', waarbij men op een soort fietszadel hangt. Hoe ver kunnen prijsvechters gaan?

© Airbus
© Airbus

Op deze manier kan Airbus goedkopere kaartjes aanbieden. Ryanair had een paar jaar geleden een soortgelijk idee met staanplaatsen, maar dat werd afgekeurd vanwege veiligheidsvoorschriften. En als het aan Harry Horlings, onafhankelijk vliegtuigexpert, ligt, gaat er met dit idee hetzelfde gebeuren. "Men denkt dat men veilig bezig is, maar dat is niet zo. Ik vind het eigenlijk een bespottelijk voorstel."

Hoofd naar beneden
Hij onderzoekt op dit moment de vliegramp bij Faro waarbij 56 mensen omkwamen en daar moeten we van leren, vindt hij. "Daar braken de bagagebakken open en werden flessen drank en koffers over de hoofden van de mensen naar voren geslingerd. Dat is de reden ook dat men zegt: hoofd naar beneden houden. Nu moet je voorstellen dat all die mensen bijna rechtop staan als die bakken opbreken. Nou, ik zou er niet graag inzitten."

Vasthouden bij de heupen

Bob Mulder, ermeritus hoogleraar luchtvaarttechniek TU Delft, denkt dat het voorstel wel door de veiligheidsvoorschriften kan komen. "Als je kijkt hoe de stoelen zijn geconstrueerd, dan zie je dat je in de heupen wordt vastgehouden. En dat is eigenlijk hetzelfde idee dan als je staat." Voor een paar uur lijkt het hem geen probleem, maar een langere tijd staan is minder fijn en dat kan niet iedereen. Airbus liet weten ook op lange vluchten de hangplaatsen in te willen zetten.



Airbus

Hoe ver willen luchtvaartmaatschappijen gaan?
Michael O'Leary, CEO van Ryanair, zei al eens in een interview dat gordels in het vliegtuig nutteloos zijn en dat staan in vliegtuig prima kan. Met een stuntprijs van 1 pond wilde hij de staanplek aanbieden. Mulder denkt dat de maatschappijen heel ver willen gaan, maar heeft daar wel zijn twijfels bij. "Ik denk dat luchtvaart op dit moment al heel goedkoop is. Moet het nog goedkoper, vraag ik me af."

Airbus

Hapje
Horlings denkt ook dat mensen steeds goedkoper willen vliegen. "Maar daar zit natuurlijk een grens aan. Als dat geld steeds minder wordt, waar gaat men dan op beknibbelen? Is dat op het onderhoud, is dat op de veiligheid?" In elk geval niet op entertainment, internet en hapjes aan boord, want daarmee wil Airbus de toenemende krapte compenseren. Horlings: "Hapjes, ik vind het leuk hoor, maar met een hapje overleef je een ongeval niet."

AirbusLuchtvaartRyanairTrafficVliegtuig
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Duivels dilemma Hoekstra door miljardensteun KLM

Schiphol verwerkt nog 35.000 passagiers per dag

Maakbedrijven vrezen verlies r&d-budget

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Aantal gevaccineerden voorlopig niet openbaar

Als ik de baas zou zijn van de huizenmarkt, dan schafte ik alle douceurtjes af'

Opinie | 'Chinese groeicijfers zijn politieke cijfers'

Opnieuw celstraf topman Samsung

#17 Smyle: tandenpoetsen zonder plastic

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play