Nieuws4 jun '13 09:00

Interview | Met 130 over donkere wegen is veilig

Auteur: Fleur de Bruijn

Rijkswaterstaat doet vanaf maandag het licht langs een aantal snelwegen uit, dit bespaart geld en spaart het milieu. De A6 werd maandagnacht als eerste in het donker gezet, de komende tijd volgen meer snelwegen. Vijf vragen hierover aan Willem Hartman, directeur van verkeers-adviesbureau Peek Traffic.

Zijn zulke donkere snelwegen wel veilig?
“Er is onderzoek naar gedaan en er is niet een heel duidelijk verband tussen verlichting op de weg en de veiligheid. Er zijn snelwegen in België die fel verlicht zijn en waar relatief veel ongelukken gebeuren. Er zijn snelwegen in Duitsland die veel donkerder zijn en waar minder ongelukken gebeuren.”

Levert het uitzetten van de verlichting veel geld op?
“Het uitzetten van de verlichting scheelt behoorlijk veel geld. Op dit moment gebruikt men gasontladingslampen die vrij veel energie verbruiken. Als je daar de helft van zou uitzetten, scheelt dat een slok op een borrel. In binnenstedelijke gebieden wordt al veel led-verlichting gebruikt en die geeft veel minder licht, zodat je met minder vermogen toch een goed zicht hebt. Maar op de snelwegen is het gebruik van led-verlichting nog niet mogelijk. Voor die hele hoge lichtmasten is nog geen goede led-armatuur.”

Zijn er nog andere voordelen van het uitzetten van het licht?
“Een lager energiegebruik betekent een lagere CO2-uitstoot, en dat is een van de doelstellingen van de regering. In gebieden waar veel dieren leven, op de Veluwe bijvoorbeeld, bouwen we aan de ene kant ecoducten, maar laten we wel ‘s nachts de lichten vol branden; ik kan me niet voorstellen dat de dieren dat heel leuk vinden.”

Zijn provincies en gemeenten ook bezig met bezuinigingen op verlichting?
“Veel provincies en gemeenten waar wij contact mee hebben, zijn daar druk mee bezig. Het is voor hen eenvoudiger omdat ze veel lampen kunnen vervangen door led-verlichting.”

Zijn er - los van de verlichting - eigenlijk nog andere manieren waarop Rijkswaterstaat makkelijk kan bezuinigen op onze wegen?
“Er moet heel veel asfalt onderhouden worden en er zijn heel veel installaties langs de kant van de weg die onderhouden moeten worden. Dat kost veel geld, dus een groot deel van het budget ligt al vast. Maar Rijkswaterstaat is ook druk bezig om te kijken of er nieuwe technieken zijn om te besparen. In plaats van het aanleggen van extra asfalt, bekijken ze bijvoorbeeld of bestaande wegen beter benut kunnen worden.”

Bekijk hier de overzichtskaart van Rijkswaterstaat: waar gaan de lichten uit?

Gerelateerde artikelen