
“Alle drie de bladen zijn iconische merken en ze passen goed in het verlengde van de bladen die we al uitgeven”, vertelt hij. Zijn uitgeverij richt zich op specifiek op mannen en publiceert titels als Surf Magazine, Lonely Planet Bookazine en Deep Snowboardmagazine.
Heel grote titels
Hoewel de oplage van de titels de afgelopen jaren is gehalveerd, is hij optimistisch over de toekomst. “Bladen hebben meer kans bij kleinere uitgeverijen”, vertelt hij. “Natuurlijk zien wij ook dat deze titels teruglopen, maar het zijn nog steeds heel grote namen. Daar gaat iedereen aan voorbij. Er worden nog wekelijks veel exemplaren gedrukt.”
Pijper wil zich de komende tijd eerst richten op de ontvlechting van Sanoma. Daarbij gaan alle bestaande werknemers over. Eerst moeten de redactie en de afdelingen sales, marketing en abonnees, daarna is het pas tijd voor innovaties, zegt de uitgever. “We gaan kantoor oprichten in Amsterdam. Mensen moeten verhuisd worden.”
Genoeg ideeën
Om de terugloop tegen te gaan, wil Pijper de titels proberen te verrijken. “Wij vinden dat de producten de laatste jaren in uitstraling zijn teruggebracht”, zegt hij. “Er zijn genoeg ideeën die wij na de transitie invulling zullen geven.”
Als voorbeeld noemt hij de papierkeuze en het formaat. Ook denkt Pijper aan het uitgeven van maandelijkse specials. Daarnaast wil de nieuwe eigenaar de online activiteiten van de titels uitbreiden.