BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Nieuws

Rood licht voor prostitutieboten Utrecht

  • Harmen Simon Teunis
woensdag 24 juli 2013, 18:20 Update: woensdag 24 juli 2013, 18:51

Utrechtse prostituees hebben tevergeefs gestreden voor hun seksboten. De gemeente wil de laatste boten morgen sluiten door de vergunning van de exploitant in te trekken. De bestuursrechter heeft de gemeente in kort geding gelijk geven.

Raamexploitant Wegra drong bij de rechtbank in Utrecht opnieuw aan op het openhouden van de prostitutieboten aan het Zandpad. De gemeente wil de boten morgenochtend sluiten omdat Wegra betrokken zou zijn bij mensenhandel.

De boten moeten donderdag om 09.00 uur dicht zijn. Om dezelfde reden sloot Utrecht al eerder de boten van twee andere exploitanten. Door de sluiting van de laatste werkplekken komen 200 vrouwen op straat te staan. Bij Wegra zelf staan 28 banen op de tocht.

Aanwijzingen mensenhandel
De rechter kwam tot zijn uitspraak door de aanwijzingen van mensenhandel. “En dat is al voldoende om de vergunning van deze exploitant in te trekken”, zegt verslaggever Jeroen Stans.

“Dat is eigenlijk het enige waaraan getoetst moest worden. De rechtbank zelf heeft het zelf dan weer voornamelijk gebaseerd op geheime stukken. De stukken die wij als buitenstaanders niet kunnen inzien. Daarom duurde het misschien ook vrij lang tot de uitspraak er was.”

Uit de stukken, die kortgedingrechter lang moest bestuderen, blijkt dat er aanwijzingen zijn dat vrouwen sporen van mishandeling vertoonden. Stans: "Maar ook dat vrouwen wel heel lange dagen moesten maken en dat ze opvallend veel moesten afdragen en een hoge huur moesten betalen. Maar zijn ook mensen van deze exploitant geweest die veroordeeld zijn geweest."

En dat alles bij elkaar maakt, zo zegt de rechter, dat er aanwijzingen zijn van mensenhandel. "En op basis van dat punt, wordt de vergunning ingetrokken. Dat houdt in dat de 100 ramen op de seksboten die er nog zijn, morgenochtend om 9 uur dicht moeten zijn."

Cynisch applaus
Gedurende de dag waren een aantal prostituees aanwezig. Een daarvan was volgens Stans tijdens de zitten al onrustig. "Ze had moeite om toch stil te blijven zitten en nam zo nu en dan het woord, zonder dat het kon."

Na afloop reageerde zij met een flauw en cynisch applaus, zegt Stans. "Er kwamen ook tranen bij kijken. Het was waar zij, samen met andere prostituees, juist voor vreesde. Tijdens de behandeling van het kort geding zeiden zij al dat het Zandpad juist niet gesloten moest worden. Want zij voelden zich er veilig. Bij het intrekken van de vergunning zou juist illegale prostitutie ontstaan en zouden zij in moeilijkheden komen. De rechter kondigde al dat deze uitspraak hem zwaar zou vallen, los van welke uitspraak het zou zijn. Omdat het gewoon een lastig verhaal is."

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

2 maart | Ondernemers moeten NOW terugbetalen

Liveblog | Geen coronabesmettingen bij theatervoorstelling Fieldlab Evenementen

In de Middag | 1 maart

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Open debat, open mind

Hoe je de woningnood voor jongeren oplost

2 maart | Ondernemers moeten NOW terugbetalen

Een verpletterend goede online indruk maken is lastig

Opinie | Bidens nieuwe steunprogramma is totaal onnodig

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play