Nieuws15 okt '12 15:59Aangepast op 15 okt '12 17:45

Blij dat ik glij: stiller en zuiniger landen

Auteur: Arjan Meesterburrie

Vliegtuigen op Eindhoven Airport moeten vanaf 2014 landen in glijvlucht. Dat maakt veel minder lawaai dan de huidige trapsgewijze landmethode en bespaart ook brandstof.

De testvluchten beginnen volgende week en vandaag ondertekenden Eindhoven Airport en Transavia de afspraken over glijvluchten. "Het geeft heel veel minder geluidsbelasting en bespaart ook brandstof, dus het mes snijdt minstens aan twee kanten", zegt de enthousiaste Transavia-directeur Bram Gräber tegen BNR-verslaggever Laurens Boven.

Vanaf april 2014 moeten alle passagierstoestellen én transporttoestellen van Defensie op Eindhoven Airport landen volgens de nieuwe procedure.

Glijden versus trapsgewijs
"Nu komt een vliegtuig aanvliegen richting een luchthaven en daalt dan een stukje, gaat weer een stukje horizontaal, daalt weer een stukje verder en gaat dan trapsgewijs richting de landingsbaan. Straks komt 'ie op een bepaalde hoogte aanvliegen, begint dan op één punt met dalen en zal dan continu tot aan de landingsbaan dalen", zo heeft Laurens Boven zich op Eindhoven Airport laten uitleggen.

"Het grote verschil wordt gemaakt door het feit dat als je in een traptrede naar beneden gaat, dat je dan gas moet geven en je flaps moet gebruiken. En dat gebeurt nu veel minder en daar zit met name de geluidswinst", zegt Transavia-directeur Gräber.

Beperking capaciteit
Toch heeft de glijvluchtprocedure volgens Gräber niet alleen maar voordelen: "Een nadeel zou kunnen zijn, dat het de capaciteit in de lucht wat beperkt. Vandaar dat het niet altijd, overal en op elk vliegveld de enige oplossing is."

Maar Eindhoven krijgt geen problemen door die beperking van de capaciteit, zegt directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport: "In theorie neemt de capaciteit wat af van de luchthaven, omdat de afstanden tussen de vliegtuigen groter moeten zijn. Maar gelukkig heeft deze procedure-aanpassing geen invloed op de 43-duizend vliegbewegingen waar we in 2020 op willen zitten."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen