Nieuws27 feb '13 10:06Aangepast op 27 feb '13 10:29

DE-topman: 'Ik heb het onderschat'

Auteur: Anne-Greet Haars

DE Master Blenders 1753 stelt de verwachtingen neerwaarts bij. Dat is de tweede tegenvaller sinds de beursgang van het koffiebedrijf. "Het is absoluut niet zoals ik had verwacht", vertelt DE-topman Jan Bennink op BNR.

Daarmee reageert Bennink op de vraag of de verwachtingen bij de beursgang niet te rooskleurig zijn voorgesteld. Naast deze bijgestelde verwachtingen, de groei van de omzet en marge in boekjaar 2013 zullen lager uitvallen, heeft DE ook al te maken gehad met malversaties in Brazilië.

"Ik kan heel duidelijk zeggen dat ik denk dat de hele spin-off een enorme activiteit is geweest. We moeten het niet onderschatten, maar ik heb het onderschat.” Ook wijst Bennink op de grote veranderingen binnen de organisatie, zoals het opstappen van de voormalige CEO Michiel Herkemij. "Die veranderingen hebben een duidelijk resultaat op de resultaten."

Prijsdruk
De lagere verwachtingen hangen samen met de aanhoudende prijsdruk in West-Europa, vooral door prijsverlagingen door de Amerikaanse concurrent Kraft Foods.

"De verwachtingen voor de korte termijn stellen we bij. Wat we zien zijn twee elementen. De eerste is dat er - speciaal in West-Europa - een prijsdruk is op onze producten. Dat komt niet door de economie, maar omdat de grondstofprijzen van koffie naar beneden zijn gegaan. Dat betekent dat je daarvoor prijsaanpassingen moet maken. En dat heeft een korte termijn effect", legt Bennink uit. 

"De tweede reden is ook heel belangrijk. We voeren, vooral in West-Europa, belangrijke veranderingen door. En dat heeft altijd op korte termijn een effect op de omzet. We praten hier over een nieuwe general management in Nederland, Duitsland, België en Spanje. Dat zijn behoorlijke veranderingen en dan krijg je misschien tijdelijk een dipje."

Lopende boekjaar
Voor het lopende boekjaar 2012/2013 rekent DE nu op een omzetgroei van tussen de 0 tot 2 procent, terwijl eerder een groei van tussen de 3 en 5 procent werd verwacht. In het eerste halfjaar groeide de omzet met 2,3 procent tot 1,34 miljard euro. De winst steeg van 70 miljoen een jaar eerder tot 92 miljoen euro.

Senseo
Senseo had, vooral in Nederland, in de feestdagenperiode last van sterke concurrentiedruk. "Ik ben niet tevreden over Senseo'', zei bestuursvoorzitter Jan Bennink. "De kwaliteit moet beter. Ik wil dat mensen denken: wow, dit is een goede kop koffie. We komen nu te dicht bij de kwaliteit van Private Labels.''


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen