Nieuws23 dec '14 14:51Aangepast op 23 dec '14 15:36

Gratis vliegtickets gloren aan de horizon

Auteur: Thijs Baas

De reisbranche is telkens op zoek naar nieuwe manieren om geld in het laatje te krijgen. Ook TUI Nederland blijft sleutelen aan nieuwe businessmodellen. En gratis vliegtickets behoren in de toekomst tot de mogelijkheden, zegt algemeen directeur Steven van Nieuwenhuijzen.

Foto: ANP
Foto: ANP

Het zijn niet alleen de dalende olieprijzen die reizen de laatste tijd een stuk voordeliger maakt, de reisbranche is in een flinke prijzenoorlog beland. Spotgoedkope vakanties en toenemend aanbod moeten de consument verleiden. "Als we de prijzen verlagen en op een andere manier geld binnen kunnen krijgen moeten we dat morgen doen, maar een dalende ticketprijs zie ik de komende weken niet gebeuren. En gratis vluchten? Als het haalbaar zou zijn graag, maar ik zie het verdienmodel nog niet."

Klantgegevens
Hoe dan ook is winstgevendheid is steeds minder afkomstig uit tickets, en dat vraagt om een ander businessmodel, zegt Van Nieuwenhuijzen. Zo wordt meer aan boord verkocht en blijken ook klantgegevens steeds waardevoller. Want informatie over de reiziger, zijn bestemming en zijn bestedingspatroon, dat levert data op die zeer relevant kan zijn. "Voor ons bedrijf spelen data een hele grote rol, maar dat heeft puur te maken met het feit dat we data nodig hebben om onze klant op een hele persoonlijke manier te informeren en te helpen." 

Van Nieuwenhuijzen herkent een toenemende behoefte aan zekerheden bij reizigers, wat zicht vertaalt in een toenemende populariteit van package deals. Zelf slim online zoeken naar een voordelige reis komt vooral voor onder dertigers en veertigers, zegt hij, terwijl het met name de jongste doelgroepen zijn die vaker kiezen voor een alles in één-pakket. "De behoefte om ontzorgd te worden komt steeds meer naar voren. Bij TUI hebben we een bak met vluchten en bak met bedden en op basis van de behoefte wordt daar een package deal uit gedestilleerd."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen