Programma17 dec '12 11:35

'Roken is zóóó floppy disc'

Auteur: Anne-Greet Haars

Roken kan echt niet meer! Met die boodschap wil KWF Kankerbestrijding mensen overhalen om sigaretten aan de kant te leggen. De nieuwe campagne tegen roken start vandaag.

Het is de eerste campagne die zich richt op niet-rokers. De 'Roken kan echt niet meer'-campagne is dat ook bedoeld om niet-roken als sociale norm neer te zetten en zo het roken verder te onthippen. 'Roken is zóóó omrekenen naar guldens', 'Roken is zóóó gabberen': het zijn allemaal slogans die te lezen zijn op de website van de nieuwe campagne van het KWF.

"KWF Kankerbestrijding wil duidelijk maken dat roken niet meer kan. Dat doen we graag op een positieve manier, waarbij we de niet-roker mee willen nemen", vertelt Fleur van Bladeren, van KWF Kankerbestrijding. "We denken dat we een goede toon hebben geraakt."

Overheid
Dit is de eerste campagne die het KWF zelf uitvoert, zonder hulp van de overheid en Stivoro. Maar samenwerken met de overheid is natuurlijk niet voorbij. Het KWF heeft genoeg ideëen voor overheidsmaatregelen. "De staatssecretaris moet zo snel mogelijk een goed tabaksbeleid formuleren, waarin de horeca volledig rookvrij wordt, de pakjes onthipt worden en de leeftijdsgrens omhoog gaat."

'Plain packaging'
Ook de afschrikwekkende plaatjes op pakjes zou het KWF graag invoeren, vertelt Van Bladeren. "Ze hebben het in Australië ingevoerd, het zogeheten 'plain packaging'. Maar het is een maatregel die de overheid moet nemen. Daarvoor kloppen we ook aan bij Kamerleden."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen